Nye Audi RS 5 Cabriolet

Rå kraft og sportslig eleganse møtes i den nye Audi RS 5 Cabriolet. Under panseret sitter en råsterk V8-motor på 450 hk, det gir vind i håret i opp til 280 km/t.

Den nye 4-seters cabrioleten fra Audi tar opp arven etter Audi RS 4 Cabriolet. RS er betegnelsen på de aller sportsligste versjonene av Audis seriemodeller. RS-utgavene utvikles av Audis datterselskap quattro GmbH, som i snart 20 år har utviklet Audis råeste spydspisser.
 
Nye Audi RS 5 Cabriolet utstråler dynamikk og eleganse, men kan ikke sies å være en diskret bil. Singelframe-grillen med matt aluminiumslist møter de skarpe hjørnene til xenonlyktene med LED-kjørelys. Frontspoileren har store luftinntak, hjulbuene er kraftige og den lave skulderlinjen på bilen definerer den sportslige karakteren. De to kraftige og ovale eksosrørene som er integrert i støtfangeren bak er klassiske RS-detaljer.
 
Frontruten er omkranset av matt aluminium som gir et markant skille mellom karosseriet og stofftaket. Med et enkelt knappetrykk åpnes og lukkes taket på henholdsvis 15 og 17 sekunder - og det i hastigheter opp til 50 km/t. Interiøret i skinn og alcantara kan også leveres i helskinn. Bagasjerommet måler hele 380 liter.
 
Under panseret sitter en råsterk V8-motor på 450 hk. Syvtrinns S tronic automatgirkasse og en egen senterdifferensial i quattro-systemet overfører kreftene til alle fire hjulene på en progressiv måte. Ved normal kjøring fordeles kreftene 40:60 mellom forhjulene og bakhjulene. Ved aktiv kjøring kan 70 prosent av kreftene flyttes til forhjulene og så mye som 85 prosent til bakhjulene. Om ønskelig er også en egen sportsdifferensial for bakakselen tilgjengelig som ekstrautstyr.
 
V8-motoren 4,2 FSI har et maksimalt dreiemoment på 430 Nm og tar Audi RS 5 Cabriolet fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t, men kan justeres opp til 280 km/t dersom eieren insisterer. Motoren er selvpustende og trives på høye turtall - selve oppskriften på en rendyrket sportsbil. Lydbildet er dempet under normal kjøring, men ved gasspådrag åpnes spjeldene i eksosanlegget slik at motorlyden blir langt mer markant og sportslig.
 
Nye Audi RS 5 Cabriolet er 20 mm lavere enn Audi A5 Cabriolet og ruller på 19" aluminiumsfelger som standard. Tilvalgsmulighetene er mange, Audi RS 5 Cabriolet byr på de samme førerassistanse- og infotaimentsystemene som sine søsken i A5-familien. Det innebærer blant annet navigasjon gjennom Google Earth og Google Street View og egen WLAN hotspot i bilen.
 
Den nye Audi RS 5 Cabriolet får sin premiere på bilutstillingen i Paris i slutten av september og kommer på norske veier våren 2013. Prisen er ikke klar.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.