Ny og forbedret Avensis lanseres i januar

Nye Avensis er endret både utvendig og innvendig, kjører bedre og gir mer bil for pengene. Modellen lanseres i Norge i januar 2012.

Avensis får nå en dristigere og mer dynamisk utvendig design. Innvendig er interiørkvaliteten forbedret og i tillegg er støy og vibrasjoner redusert. Kjøreegenskapene er også mer innbydende, gjennom mer presis styring og forbedret fjæring og hjuloppheng. Gjennom en rikholdig utstyrsliste som inkluderer multimedia- og navigasjonssystemet Toyota Touch & Go*, får kundene enda mer bil og utstyr for pengene.

Den mestselgende motoren, 2.0 D-4D turbodiesel, er forbedret noe som gir 15 % lavere drivstofforbruk (0,45 l/mil) og CO2-utslipp (119 g/km). Dette innebærer lavere avgifter som kommer kundene til gode gjennom konkurransedyktige priser. Dessuten er dreiemomentet høyere på lave turtall, noe som gir en mer fleksibel motor. Prisene starter på 268.900 eksklusiv frakt og leveringsomkostninger (1.6 sedan med bensinmotor). Den antatte volummodellen, 2.0 D-4D Advance
stasjonsvogn, får en veiledende pris på kr 319.900 og inkluderer nytt utstyr som Touch & Go multimedia og navigasjon samt 16-tommers aluminiumsfelger. I tillegg tilbys en "In Business-pakke" som inkluderer 17-tommers aluminumsfelger, Bi-Xenon adaptive hovedlys, integrerte LED kjørelys og mørke ruter for kr. 9.900.

Av alternativene med bensinmotor antas 1.8 VVT-i Multidrive S Advance å bli mest populær. Denne er priset veiledende til kr. 329.900.


Selv om de utvendige dimensjonene er utendret, har nye Avensis fått et nytt uttrykk som er mer atletisk og elegant. 

En dristigere og mer raffinert front er en forsmak på Toyotas nye designretning. Sentralt i designen er endring av proporsjonene av den øvre og den nedre grillen, hvor fokuset nå flyttes til den nedre for å gi en mer selvsikker og dynamisk framtoning.

Den øvre grillen er bredere og omgitt av smalere og mer uttrykksfulle hovedlys som også integrerer kjørelysene. Den nedre del av støtfangeren er utformet med en sterk og fremtredende nedre grill som utstråler selvsikkerhet og tyngde.  

Bak har Avensis sedan fått en helt nyutviklet støtfangerdesign. Kombinasjonslampene og tåkelysene er modifisert for å stå bedre fram. En ny krominnramming av skiltplaten bidrar ytterligere for å heve det elegante inntrykket.


Avensis får nå høyere opplevd kvalitet i hele modellutvalget, oppgraderte setetrekk i flere nye farger og navigasjonssystemet Toyota Touch & Go  og  Toyota Touch & Go Plus - det mest avanserte men allikevel det prisgunstigste systemet i segmentet.

Både dashbordets utseende og fingerfølelse er forbedret. Senterkonsollen er redesignet for å forbedre tilgang og operasjon av knappene. De sentrale lufteventilene er nye og får samme metallfinish som senterkonsollen og de ytre ventilene har fått krominnramming. 

Den følbare kvaliteten på komponenter som dørtrekk, brytere og senterkonsoll er høyere. Instrumentenes bakgrunnsbelysning er endret fra oransje til hvit for å gi et renere utrykk, og oppbevaringsboksen mellom setene er nå kledd i skinn. 

Sidestøtten i fronsetene er forbedret, og setetrekkene er oppgradert i hele modellutvalget.

Executive utstyrsgrad er oppgradert med en Alcantara finish, og Premium grad har nå perforerte skinnseter for å gi høyere komfort.  Skinnsetene er nå tilgjengelig i tre nye farger: Lys grå, varm grå og sort.


Den mestselgende 2.0 liter D-4D turbodieselen med 124 hk har blitt kraftig modifisert. Motoren har fått en ny turbo, omfattende endringer av forbrenningskammeret og forbedret kontroll av glødingen. Som et resultat av dette er dreiemomentskurven mer lineær, og drivstofføkonomien og CO2-utslippet har blitt redusert med ca. 15 % fra 139 til bare 119 g/km for både sedan- og stasjonsvogn.

I tillegg til den reviderte 2.0 D-4D turbodieselen, er nye Avensis tilgjengelig med fire andre motorvalg. Kunder har ytterligere valgmuligheter mellom en 150 hk 2.2 D-4D motor, en 177 hk 2.2 D-4D og bensinmotorene 1.6 liter med 132 hk og en 1.8 liter med 147 hk.

All motorene er koblet til 6-trinns manuelle girkasser.  Dieselmotoren på 2.2 D-4D og 150 hk kan leveres med en 6-trinns automatkasse, og bensinmotoren på 1,8 er også tilgjengelig med Toyotas Multidrive S kontinuerlig variable transmisjon (CVT) med girhendler på rattet.  

Nye Avensis benytter det utprøvde understellet med McPherson fjærben og "double wishbone" bakhjulsoppheng. Imidlertid er justeringer av plattformen, understellet og drivlinjene med på å øke komforten og tilby mer innbydende kjøregenskaper. Det er benyttet mykere foringer og støtdemperne er endret for å øke kjørekomforten. Samtidig er stabilisatorstagenes omkrets økt fra 22 til 23 mm, noe som gjør bilen mer stabil og responsiv. Styringen er mer presis gjennom revidering av den elekriske kjøreservoen, noe som samtidig gir forbedret manøvrering under urban kjøring.

Den nye Avensis nyter også godt av forbedret isolasjon mot støy og vibrasjoner, gjennom bruk av nye materialer i dashbordet og et støyabsorberende teppe.
Kilde: Toyota

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.