Mer avansert teknologi i Fords C-klasse

Ford satser nå omfattende og systematisk på å gjøre høyknologisk sjåførassistanse tilgjengelig i de bilklassene som et flertall av norske bilkjøpere velger. Og et stigende antall bilkjøpere tar seg råd til å velge biler som tar deg tryggere gjennom trafikken.

Utstyr som har slått ekstra godt an blant kjøpere av biler i C-klassen er Parkeringsassistenten. Siden C-MAX og Focus ble lansert henholdsvis rett etter årsstart i 2011 og våren 2011 har 37% av C-MAX-kjøperne og 38% av Focus-kjøperne valgt denne teknologiske løsningen.
 
Dette er neppe noen overraskelse for dem som vet at over en tredjedel av europeiske bilister sliter med lukeparkering, og som regel må ha flere forsøk før bilen er på plass.
 
Fords parkeringsassistent finner selv fram til en luke som er stor nok. Er den 20% lenger enn bilen manøvreres den perfekt på plass. Sjåføren kontrollerer pedalene og velger gir fremover eller bakover etter instrukser fra systemet, mens teknologien dreier på rattet slik det skal gjøres for å få parkert ved første gangs forsøk. 
 
At så vidt mange velger parkeringsassistanse har nok sammenheng med prisen på dette utstyret. På det mest populære utstyrsnivået, Titanium, får man parkeringsassistenten for et pristillegg på  kr 4500 på Focus og kr 5100 på C-MAX - og dette inkluderer også parkeringssensorer foran og bak.
 
Til det høyteknologiske utstyret som er tilgjengelig på Fords C-klassebiler hører også føreroppmerksomhet-overvåkning som gir varsler dersom kjøreadferden tyder på at sjåføren viser tretthetstegn, adaptiv cruisekontroll, varsling ved utilsiktet filskifte, blindsone-informasjonssystem, avstandsvarsling og trafikkskiltgjenkjenning, der de sist passerte trafikkskiltene (kun fartsgrenseskilt og forbikjøring forbudt) vises i instrumentpanelet.
 
Spesielt nyttig er Active City Stop, som overvåker avstanden mellom eget kjøretøy og bilen foran. Dersom denne avstanden blir for kort og sjåføren ikke viser tegn til å bremse, vil systemet selv iverksette bremsing for å hindre et sammenstøt eller redusere virkningen dersom et sammenstøt ikke er til å unngå. Dette fungerer når bilen har en hastighet på 30 km/t eller lavere.
 
-Det er imponerende å registrere hvor mye høyteknologisk utstyr av denne typen som er blitt tilgjengelig på våre C-klassebiler på kort tid, sier Thormod Skofsrud, administrerende direktør ved Ford Motor Norge AS. - Like imponerende er det store antall kunder som velger å investere i nettopp denne typen utstyr for å kunne bevege seg enda tryggere gjennom trafikken, sier Skofsrud.
Kilde: Ford

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.