Fiat Freemont

Fiat Freemont er den første Fiaten som produseres i samarbeid med Chrysler-gruppen. Bilen er en stor og romslig familiebil med inntil 7 seter og en lengde på nesten 5 meter.


Fiat Freemont er, i motsetning til sin søstermodell Dodge Journey, tilpasset europeisk kjørestil i forhold til styrerespons og kjøreegenskaper.

Bilen er nå lansert i Norge som både familiebil med 5 eller 7 seter og som ombygget 2-seters varebil. Bilen kommer først som tohjulstrekk med valg mellom to kjente Fiat Multijet-motorer på henholdsvis 140 eller 170 HK. I april 2012 kommer også bilen med 4-hjulstrekk i kombinasjon med automatgir.
Selve navnet fremkaller en følelse av frihet, og følelsen av at dette kjøretøyet kan møte enhver situasjon som hverdagen bringer. Fiat Freemont er designet for å møte de ulike behovene til familier og sjåfører som søker et romslig, komfortabel og allsidig kjøretøy. Denne bilen kombinerer fleksibilitet og funksjonalitet med sin egne særegne og originale stil. Dens dimensjoner (489 cm i lengde, 188 cm bred og 174 cm høy) sikrer optimal innvendig plass, takket være den sjenerøse akselavstanden på 289 cm.

Det karakteristiske designet inkluderer en sterk og muskuløs front og en bakende som er preget av nyskapende LED-baklykter. Interiøret er moderne med myke materialer. Funksjoner inkluderer et "wrap-around" dashbord med krom elementer, et helt nytt instrument panel og et innovativt infotainment-system med en 4,3" berøringsskjerm i farger. Flere kjøretøyfunksjoner kan styres med bare en lett berøring på skjermen, inkludert temperaturinnstillinger for alle 3 soner, telefonintegrasjonen og musikkanlegget. Systemet tilbyr uovertruffen teknologi, med Radio/CD/MP3, USB-port, AUX kontakt og Bluetooth-tilkobling.

Freemont garanterer maksimal plass, komfort og allsidighet med syv seter, en ekte romslig tredje rad som er lett tilgjengelig fordi de bakre dørene åpnes til 90°, og bilen er utstyrt med et enkelt og lett betjenelig setesystem. Setene i tredje rad kan foldes ned med én enkel bevegelse og forsvinner helt ned i gulvet. Dette gir bilen 5-seters konfigurasjon og skaper et flatt bagasjerom. Andre rad og passasjerplassen foran kan også foldes helt ned. Andre rad er montert litt høyere enn den første, og den tredje litt høyere igjen, noe som sikrer maksimal synlighet og komfort for alle passasjerene. Andre rad er også utstyrt med et innovativt barnesete-system for å sørge for at barn ombord sitter riktig, og optimaliserer bilbeltetgeometri og garanterer større beskyttelse, funksjonalitet og komfort. Denne funksjonen gjør Freemont "perfekt for familier", og gjør at du kan heve setene med opp til 102 mm.

Komforten under kjøring er også sikret av den høye kjørestillingen og de romslige og ergonomiske setene, en rekke oppbevaringsrom, et sjenerøst bagasjerom med to rom og en flat lasteplattform for en samlet kapasitet på opp til 1461 liter (tilsvarer mer enn 10 kofferter). Det er over 20 oppbevaringsrom, og tilbyr betydelig ekstra kapasitet. Bilen har en USB-port, en AUX-i inngang (som også kan brukes for en iPod uten adapter) og et 12-volts strømuttak. Dette betyr at du kan lytte til musikk og lade bærbare enheter samtidig. Passasjersetet inneholder en praktisk og lett tilgjengelig rom under sitteputen, mens gulvet i andre rad inneholder to romslige oppbevaringsrom under mattene.

Motorene som tilbys i Freemont er to 2.0L Multijet med 140 HK eller 170 HK, med en manuell girkasse og forhjulsdrift. Freemont vil også i april bli tilgjengelig med firehjulsdrift, 170 HK og automatgirkasse.

Dieselmotorene har blitt designet for å tilby den optimale balansen mellom ytelse, kjøreglede og drivstofforbruk. Kjøretøyets kjøreegenskaper er garantert av et maksimalt dreiemoment på 350 Nm, som nås ved 1750 omdreininger og er konstant opp til 2500 for 170 HK-versjonen (opptil 2000 omdreininger for 140 HK-versjonen). For normalt bruksområde (fra start av motoren opp til 4000 omdreininger), faller dreiemoment aldri under 300 Nm! Dette gjør motoren meget fleksibel, med optimal akselerasjon fra 0-100 km / t på 11 sekunder (170 HK) og 12,3 sekunder (140).

Fiat-ingeniørene har også optimalisert bilens dynamiske ytelse. Styresystemet ble unnfanget og produsert ved hjelp av mer direkte og presis kalibrering og tilbyr håndtering som er i tråd med forventningene til europeiske kunder. Dynamiske kjøreegenskaper og komfort har blitt forbedret takket være bilens redesignede hjuloppheng, noe som sikrer effektiv tilpasning til europeiske veier.

Akustisk komfort er garantert av en reduksjon i vibrasjonoverføringer fra motoren til kupeen og bruk av lydisolerende som reduserer støy. Maksimal sikkerhet er ivaretatt ved at Freemont har 6 kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser (ABS) med bremseassistent, Elektronisk Stabilitets Program (ESP) med Hill-Holder og Elekronisk Rollover Mitigation (ERM) montert som standard på alle biler. Og ikke glemme barneseter og cruise control, også montert som standard på alle modellvarianter, for å sikre at barn sitter riktig og å tillate perfekt kontroll av marsjfart. Fiat Freemont har selvfølgelig 5 stjerner i EuroNCAP sin kollisjonstest.

Freemont vil bli lansert med to utstyrsnivåer i Norge som allerede i grunnversjonen har et omfattende utstyrsnivå. Det er valg mellom to motorer, begge 2.0L Multijet 2 dieselmotorer, en 140 HK og en 170 HK-versjon. Utstyrsnivået på Freemont Urban-versjon som vi forventer å selge flest av, har b.la. som standard: Automatisk 3-soners klimakontroll, radio/CD/MP3 med 4,3 "touch-skjerm, kjørecomputer med rattkontroller og Bluetooth oppkobling, 17" lettmetallfelger, skinnseter, skinntrukket ratt og girkule, tåkelys, cruise control, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), "Key-less" (nøkkelfri), tyverialarm, lyssensor, parkeringssensorer, takrails, elektrisk justerbart førersete (6 retninger + 4veis korsryggstøtte), innfellbare elektriske speil, tonede bakre sideruter.

Prisene starter på 329.900,- inkl. mva. som varebil, og 439.900 som personbil med 5 seter.
Kilde;Fiat

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.