Volvo 460 SE- tenningsfeil

Min sønn har en Volvo 460 SE som brått stoppet. Tennpluggene var helt gjengrodd. Ny plugg ble koblet til tennpluggen og ble satt til jord. Når vi forsøkte å starte gav den ingen gnist. Fordeleren så bra ut. (Pluggene var våte når vi skrudde dem ut etter startforsøk) Da gjenstår det trolig bare en ting. Coilen. Hvordan fungerer den på en Volvo 460? Det går 5 ledninger fra den inn i en kabel. Er det et rele m/sikringer? Coil på de gamle bilene fikk jo vanligvis strømmen direkte fra +´en på batteriet. Men den tid er trolig forbi. Hvordan skal man gå frem for å finne ut om det kommer strøm inn til coilen og hvor henter den strøm fra?


Svar:
Det kan være selve coilen som er defekt eller den elektriske tenningsmodulen som sitter på selve coildelen. Jeg ville sjekket om det kommer signal til selve coildelen med en diodelampe og sjekket om det er tenningspluss ca 12 volt (grå/hvit ledning) og god jording (brun) til tenningsmodulen. Men det er jo litt avhengig av hvilken modell du har og hvilken motor.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#3 gabriel 06-12-2009 15:58
har problemer me belysning inne, dashbord osv. hva kan ej gjøre me d?
#2 Torunn 24-11-2008 15:33
Hei!

Jeg hadde samme feil på bilen min. Billia hadde bilen inne 10000 ganger uten at de fant feilen.

Da jeg hadde den gamle motoren ville den sote til pluggene hele tiden, den hadde varierende turtall , særlig når man kjørte opp mot 100 Km. Temperaturen / termostaten ville også være helt på tur.
Bilen kunne bare stoppe, og når man fikk start på den kunne den ettertenne noe voldsomt. Vi har justert tenning med stroboskop. Har brukt så mye tennplugger og pluggene var våte når vi tok dem ut. Bilen fusket voldsomt. Vi byttet Coil, alle elektriske ledninger osv, osv uten at det hjalp noe. Jeg måtte etterfylle Olje hele tiden...

Fikk en "kjenner" av biltypen til å se på den. Sylinderene var lekk - kompresjonsfeil osv.
Fikk beskjed om at vi måtte drille opp sylindere / bytte o ringer, dele motoren i to osv, osv... Nå er ikke jeg noe bilperson slik at jeg kan dessverre ikke forklare hva problemet var 100% men jeg vet at det er dessverre en veldig dyr operasjon som man må gjøres for å få den bra, og det har med sylinderene å gjøre. og overskudds olje + kompresjon

DYRT! Dette er visst en veldig vanlig feil på Volvo 460, og det var faktisk en tilbakekalling på disse bilene for dette. ( ikke veldig publisert fikk jeg høre ) mange, mange biler som har dette problemet. særlig de tidligere 90 modellene, (Min 91 modell) Men Fint for Volvo og dårlig for oss er at denne feilen gjerne oppstod etter at garantitiden på motoren var over. I steden for å bruke 25 000 + + på å rette problemet, byttet vi motoren til en av nyere modell, og fikk denne ombygget slik at mye av trykket/ overskuddet ble sendt ut i et eget uttak, for å unngå at syliderene skulle ta skade igjen. Har ikke hatt problemer med bilen siden. Den går som en klokke... og er glad jeg slipper det evige maset vi hadde med den før.

Har hatt masse elektriske feil på bilen også.. men de jobber vi fortsatt med. Noen erfaringer der, vet ikke helt hvor man skal starte... Bilen eter sikringer.
#1 stian 25-03-2008 00:11
Jeg har en volvo 460 som fusker og stopper når den når et lavt turtall når motoren er kald. Men når motoren begynner å bli varm forsvinner denne fuskingen og det går da ann å stoppe uten at man skal gi den litt gass for at moten ikke skal dø. jeg har sett på pluggene, og jeg har renset innsugningen, og da ble det litt bedre, men den fusker fortsatt. Hva tror du det kan være?;-)

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.