Volvo 460- Gåen innsprut

Hei,jeg har en 1991 modell 460 turbo med automatkasse. Den har nettopp passert 200 000km.

Problemet mitt er at hvis jeg bytter luftfilter går ikke motoren rent eller på tomgang i ca en uke etterpå. Merket det første gang da jeg byttet fra "powerfilter" til normal boks, bilen nektet å starte etterpå og den måtte startes 5-6ganger før jeg fikk til å kjøre med den. Det samme skjedde da jeg tok ut filteret og renset det, og nå nettopp da jeg byttet filteret. Bilen hoster og harker og ruser på tomgang og kan finne på å "dø" når jeg setter den i Drive fra Park osv.

Jeg har en teori om at luftmengdemåleren er veldig treg til å tilrette seg etter filterbytte og mere luftgjennomstrømming. Det kan jo være falskluft noen plass også, men da har jo ikke problemet gått over etter en ukes tid?

Lurer fælt på hva det kan være og om jeg skal få tak i en ny luftmengdemåler fra et huggeri og prøve....

Håper på svar hilsen Audun

Svar:
jeg begynte å tenke på 1 ting sånne "powerfilter" er innsatt med spesiell luftfilterolje på bilen din er det ikke luftmengdemåler,men luftmassemåler.(iallfall ifølge programmet jeg har) i luftmassemåleren er det 1 måletråd som holder 100 grader,når luft passerer i måleren vil tråden kjøles ned.Derfor økes strømmen til tråden for å opprettholde 100 grader det er denne strømmen som bestemmer hvor mye luft motoren får.Legger det seg olje på denne tynne tråden,vil den ikke registrere riktige verdier selv om måleren har en "renbrenningsmodus" er det ikke sikkert den får brent bort all oljen prøv å rense tråden med bremserens (spray).

Klikk her for å spør bilmekanikeren


Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.