Volvo 460 2.0i - komfort og ulyder??

Hei. Demperne på min Volvo 460 ble byttet ved 150.000 km forran. Fjærer ble ikke byttet. Bak har de aldri vært byttet. Nå har bilen rullet 202.000 uten feil, men er litt pussig å kjøre på humpete vei. Jeg har forsøkt å gynge bilen bak, men det går nesten ikke, eller dvs. at å gynge ned er langt fra mykt, det er tvert om svært hardt, og returen kommer ikke akkurat kjapt for å si det slik. Er dette tegn på slitasje ? Bør man bytte fjærer da ? Hva er det egentlig som lager komfort i bilen ? Er det fjærene eller demperne, jeg lurer nemlig på om jeg skal skifte til lastefjærer (stivere) bak, og skifte fjærene forran og. Det neste problemet jeg har er en ulyd som bare er hørbar for baksetepassasjerene. Den eksisterer hver gang motoren går som motorbrems, dvs. er motstand i nedoverbakke etc. Dette høres som en fjern lavfrekvent during. Hva kan dette være ? I fjor skiftet jeg et motorfeste (hydraulisk), men dette hjalp ikke på. Noen andre tips ? Ellers kan jeg rapportere om den automatgirede Toyotaen jeg eide, som var noe rykkete hver gang den var i overdrive. Den lagde jo også litt rare lyder fra girkassa. Hele problemet lå i dynamoen. Den leverte visstnok ikke strøm stabilt nok. Den hadde 0 børster igjenn, men hele greia løste seg med nye børster. Den lagde NOK strøm, men ikke stabilt nok. Det var årsaken til hele tenningsfeilen, rykkinga i girkassa osv. Går som ei klokke nå, langt mer smooth enn denne 460en som sliter med en del vibrasjoner fra motor og generelt mye ulyder.


Svar:
For å ta dette med hva som lager komforten først så er jo dette et samarbeid mellom fjærer, støtdempere, foringer, opphengskuler, forstilling, bakstilling, dekk, felger, drivverk, bremser, motorens og girens oppheng og til slutt motorens tilstand! Dersom en av tingene ikke fungerer så vil jo dette automatisk gå ut over komforten. Hjullager kan godt være årsak til denne ulyden bak eller bremser som bør sjekkes for defekter! Støtdempere kan være trege slik at du ikke får noen støtdempende effekt ifra bakdemperne dine, men dette sjelden! Jeg tror ikke du vil merke slitte fjærer uten at de er brukket! Takk for tipset angående Toyotaen, nok spenning er viktig for alle styreenheter! Du fikk sikkert en ujevn belysning fra hovedlysene også når dette skjedde! Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.