V-6 motor har begynt å bruke vanvittig med olje.

Min Audi A6 2,5 TDI 150 hk V-6 motor har begynt å bruke vanvittig med olje. Oljeforbruket ( ca 1 ltr pr 50 km) har startet nokså plutselig. Det hele startet med at pakning mellom topp og toppdeksel startet med å svette på høyre side i framkant. Påpekt i fbm 90.000 km service. Plutselig blåste et rundt deksel i bakkant av motor, plassert mellom topp og toppdeksel, ut (ved ca 100500 km). Ser ut som den sitter i bakkant av kamaksling. Bilen ble plassert på et Audi verksted. Toppdekselpakning samt nevnte deksel ble skiftet ut. Jeg nevnte at jeg hadde observert overtrykk under toppdeksel. Dvs trykkoppbygging under oljepåfyllingslokk. Peilepinnen står fortsatt på plass. Dette var ikke noe problem ble jeg fortalt. Jeg antydet at dette kunne skyldes at kompresjonstrykk ble tilført veivhuset. Dette hadde de ingen tro på. Motoren kunne ikke være slitt. Siden fikk jeg høre av en venn at dette kunne tyde på tett veivhusventilasjon. Det ble bortforklart med at veivhus ventilasjonen var så grov at den ikke kunne gå tett. Jeg kjørte ca 150 km med blårøyken etter bilen. Bilen går fortsatt like godt. Den har aksellerasjon etc i orden. Jeg satte bilen inn igjen på et annet Audi verksted. Her konstaterer de også at det er trykk under oljepåfyllingslokk. Turboen bli byttet på bilen. De mente at simmeringen på den hadde hatt en lekkasje. VAG dekket 75% av reparasjonskostnaden på 16.000,-. Jeg kjører 70 km med bilen og konstaterer igjen at blårøyken ikke vil gi seg. Atter en gang blir bilen levert av NAF redingstjeneste da jeg ikke tør å kjøre bilen selvom bilen går godt, og det ikke er noen ulyder i den. VAG verkstedet hører nå litt etter og tar opp veivhusventilasjonen og kan riktig konstatere at filter i veivhusventilasjon er gått tett. Filteret blir vasket og puttet tilbake på plass. Bilen blir prøvekjørt, men filteret tetter seg på nytt. Kompresjonstest blir nå utført. Verdiene på denne motoren skal normalt ligge rundt 24 (beklager at jeg ikke husker benevningen, m! en tror det er bar). Verdiene ligger på 24,2 til 23,6, men en sy Nå føler jeg verkstedet sammen med rådgivere fra Møller står og stamper. Det kan vel ikke være riktig at de bare driver brannslukking og ikke finner årsaken. Jeg får opplyst av verksted at de ikke har hatt kontakt med ekspertise i Tyskland. VÆR SÅ SNILL OG GI MEG NOEN GODE RÅD!  
Bil: AUDI A6 2,5 TDI V-6   Modell: 1999   Km stand:  101000

Hilsen
  Arne Fosshagen


Svar:
Det første jeg kommer på er at en ventiltettning eller to har falt av og hver gang motoren suger til seg brennstoffblandingen så kommer det en god slump med olje. Dette er ihvertfall en av de vanligste grunner til oljeforbruk. Skulle det være en av oljeringene på stemplene så skulle nok dette gi utslag på en kompresjonsmåler. Jeg går ut ifra at motoren din fortsatt bruker en liter på 50 km (som er vanvittig mye forbruk) etter at du skiftet turboen så dette ser vi bort ifra. Kanskje er det en pakning ved en av toppakningene som gjør at olje strømmer inn i forbrenningskammeret. Bilmekanikerne har nok en vanskelig jobb å finne ut nøyaktig hva de skal gjøre for å fikse problemet og å gjøre deg til en fornøyd kunde som kommer igjen. Jeg er sikker på at dette bilverkstedet vil finne ut av årsaken og sammen med rådgiverne fra Møller finne en løsning som alle kan leve med. Takker for et meget godt utfyllende spørsmål og dersom dere finner ut av årsaken så setter vi stor pris på en tilbakemelding, bare bruk "spør mekanikeren"! Velkommen tilbake til bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 kay 26-01-2009 16:18
Har samme problem på min 1999mod 2,5tdi.
kan dere forklare meg hvor veivhus ventilasjon filteret ligger, og hva som må til for og skifte dette.

MVH
Kay
#2 Kenneth 01-01-2008 19:30
Hei igjen, jeg har akkurat byttet veivhus ventilasjons filter på min da jeg hadde samme problemet, men jeg satte inn ett nytt. Har liten tro på vasking av gammle filtere!!! etter dette ble bilen bra, har også hørt att syllinder veggene blir for glatte til att oljeringen på stemmpelet ikke vill ha den funksjonen den skal! Men jeg ville prøvd med nytt filter først!
#1 Kenneth 13-12-2007 22:06
Hei jeg har det samme problemet med min motor. Jeg har en 1999 mod A6 2.5 tdi motor kode AFB. Byttet turbo for ca 6 mnd siden pga turbo ras, hadde av bendet fra turbo til exos nå og viser seg og være totalt igjen grodd av forbrent olje.
Kont ånding og ikke funnet noe galt med denne, har så ha tt av innsugs forgrening og egr rør,funnet olje i innsuget.Min teori er en eller flere deffekte ventiltettninger!
Gi beskjed hvis du finner ut noe annet!!! :roll:

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.