Turbo, dumpventil og ekstrainnsprøyting!

Hei! Jeg har ettermontert et Mosselman turbokit til bilen min. I tilleg har jeg montert en dumpvalve (double piston). Problemet er at når dumpventilen slipper ut luft, så hender det at motor stopper. Dette ligger nok i at luftmengdemåleren ligger på vakumside av turboen. Dette resulterer i at motoren får for lite luft iforhold til bensin. Luftmengdemåler er av klafftype, å det jeg lurer på er om denne kan monteres på trykkside av turbo. Har sett nettingtype-luftmengdemåler på trykkside fungere bra. Eller er det kansje noe annet som er feil. Lurer og på hvor høyt ladetrykk denne motor tåler? Den har 10 i kompresjon og anbefalt for turbokitet er 0,4 bar, men 0,6 bar er ønskelig. Skal montere ekstrainnsprøytning.  
Bil: BMW 318 iS   Modell: 1993   Km stand:  126000

Hilsen
  Erik


Svar:
Det kan jo hende at denne luftmengdemåleren henger seg opp i det dumpventilen åpner for overtykket til turboen, men det kan også være andre ting som stopper motoren. Dette med å legge inn en luftmassemåler på et innsprøytingsanlegg som er laget for luftmengdemåler har jeg ingen tro på, men alt er jo mulig i trimming bare man har tid og penger. En motor som har 10 i kompresjonsforhold med turbo burde jo være uansvarlig. I bøker vil man ikke anbefale turbo til motorer som har større kompresjonsforhold enn 9:1 og for skarp kam eller at motoren er kjørt mye, i så tilfelle er det å overhale motor og senking av kompresjon en nødvendighet. Dette med ekstrainnsprøyting har jeg ingen oversikt over men jeg har sendt en mail til en ekspert på turbo og når dette svaret forhåpentiligvis kommer så vil du få en ny versjon av dette svaret. Takker for et utfordrende spørsmål og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 audi q 16-04-2009 00:47
vis luften som går ut gjennom dumpen går rett i friluft isteden for tilbake mellom mengdemåler og turbo (på vakumsiden) er det veldig vanlig at motoren slokner. dette fordi mengdemåler har registrert luft som har passert gjennom turbo og ved en utblåsning til friluft forsvinner luften, men dette vet ikke mengdemåleren. altso kan luft/drivstoffb landingen bli feil

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.