Suzuki Baleno- Katalysator

En uke etter storservice på min Suzuki Baleno 1997 mod. gikk katalysator tett/nedsmelting. Da var jeg på tur fra Troms til Danmark. Det viste seg at fordelerlokk var løst. Øvre skrue var vekk og nedre var halvt ute. Mitt verksted påtar seg ikke skyld i dette havariet da de påstår ar de ikke har hatt av fordelerlokk. I servicerapporten har de huket av for "kontroll av fordeler og rotor". De nevner videre at de ikke kan se at løst fordelerlokk kan skade katalysatoren. Jeg mener at løst fordelerlokk fører til feiltenning eller uteblitt tenning. Dette fører i neste omgang til at uforbrent bensin kommer inn i katalysator og forbrenner der. Ut fra det jeg kan skjønne vil det utvikle seg så høy temperatur at katalysator smelter/tettes til. I mitt tilfelle førte det til bilberging første og andre dag av ferie, ekstra utlegg til overnatting og verkstedregning. På grunn av forhåndbestilt hotell i Danmark kunne jeg ikke vente på ny katalysator og ba verkstedet som bilen ble satt inn på om å ta ut innmaten i katalysatoren. Følgelig kjører jeg rundt uten dette i skrivende stund. Bilen var da gått ca 120.000 km og alle servicer er fulgt.

Hvem har rett jag eller verkstedet.

Takker på fohånd for ditt svar.

Nils Hansen


Svar:
Du har helt rett i det du sier om uforbrent bensin/feiltenning.andre grunner til tett katalysator er :for mye olje på motor,lekkasje i turbo(olje i kat),blybensin (men det finnes ikke lenger),tett ånding på motor når du hadde h-service så ble det krysset av for "kontroll av lokk/rotor.der står du ganske sterkt.når det blir tatt service sjekker man punkt for punkt,og krysser av ETTER HVERT.verkstedet har nå et dillemma.de har krysset av,men har IKKE kontrollert det som er krysset av i skjemaet.dvs at de har tatt betaling for arbeid som ikke er utført.dette er ikke noen enkel sak for noen, så jeg vil anbefale deg å snakke med en rådgiver hos f.eks NAF. en katalysator koster fra 1500 (universal for innsveising )til 7-8000 kr.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

-1 #2 Per Andre Klever 01-02-2012 16:43
baleno 1,6 starter ikke, kan heller ikke få kontakt med datamaskinen i bilen. Det er ikke gnist på pluggene. Hva er feil?
#1 Per Klever 29-08-2011 14:00
Bilen er veldig rask, bruker ikke olje. Har byttet drivreim, plugger og alle filtere. Bilen lugger ved 2000 omdr. men blir borte over og under.Har ikke byttet bensinpumpe, den sitter vel bak?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.