Jeg har en 87 modell Subaru 18GL. En periode trodde jeg det var starteren som var i ferd med å ryke da den tidvis bare slo og ikke trakk motoren rundt. Mistenkte at det var dårlig forbindelse i innslaget. Etterhvert har jeg gått over til at den lader dårlig. Grunnen til det er at når jeg kjører etter at den har vært vanskelig å starte (fordi det er lite strøm på batteriet?), hører jeg at varmevifta inne i bilen plutselig går fortere før den dabber av igjen. For meg virker det som en indikasjon på at den bare tidvis lader batteriet. Kan dette stemme, og i så fall er dette et regulator problem? Mye ukvalifisert synsing her nå, men kanskje du kan trekke noen sluttninger ut av dette?
På forhånd takk!
Mvh, Thomas
Svar: Når jeg jobbet på subaruverksted skiftet jeg flust av diodebroer i dynamoene på L-modellene.En sprengt diode som "gnister" sammen av og til kan føre til tidvis lading skift dynamo problem med innslag er også et kjent subaruprob (og toyota,(med trekantet lokk på innslaget)).Det "klikker"bare i starteren.innslagskontakten på + (inntaket)slites.det er en vinkelkontakt som er enkel og skifte og billig.