Spørsmål angående håndbrekket!

Jeg har et spørsmål angående håndbrekket i gamle og nye biler. På nyere biler er håndbrekket fjærende, men på min Ascona stopper brekket brått etter noen klikk. Hva er forskjellen på oppbygningen av disse to brekkene? Angående bremsetromlene bak: hvor mye belegg skal/bør det være på bremsebåndene? Hvor "store" riller på bånd og tromler er det lovlig å kjøre med? Takker for ei meget bra side!  
Bil: Opel Ascona '79 2.0   Modell: ?   Km stand:  ?

Hilsen
  Ivar


Svar:
Håndbrekket på gamle biler består vanligvis av bremsetrommel og en arm som drar de bakre bremsebandet mot trommelen. For å justere håndbrekket finnes en justering under bilen på wieren. Inne i trommelen skal begge bandene ligge mest mulig inntil trommelen uten at bremsene henger. Har du justert for mye på wieren vil det bare være et par hakk før det stopper opp. Nyere biler som bruker skiver bak bruker et par små bremseband inne i skivene som blir presset ut mot innsiden av skivene på samme måte som ved vanlige trommler. Andre måter er å bruke bremseklossene på skivene (SAAB, OPEL, MAZDA o.s.v.) til håndbrekk. Da vil det ligge et system inne i calipperen som presser klossene mot skiva ved hjelp av en wier og et stempel. Bremsebelegget må vurderes imot trommelen. Er det 2 millimeter så burde det nok skiftes, men er det 4 millimeter på den ene og 2 på den andre så burde det nok også skiftes. Det må måles om trommelen er for mye slitt og bremsebandene må tilpasses trommelen dersom det er for mye avvik. Hvor "store riller" det kan være vet jeg ikke helt om jeg forstår. En bremsejobb bør utføres av et autorisert bilverksted så lenge det er så viktig for sikkerheten. Man kan fort gjøre en brøler som kan koste dyrt! Håper du fikk de svarene som du var ute etter. Takk for skrøyt og for at du bruker bilinform.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 ali 02-12-2010 20:05
håbrekket mitt lyser oransj i bilen min
bmw 320coupe 07model

hva er galt?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.