Rover 214si- Toppakning/O-ring?

Hei, har nyling gått til innkjøp av en brukt Rover 214si. En 1.4l 5.dørs hatchback. Gått litt over 90000Km

Denne har fulgt serviceintervallene tilfredstillende og har i tillegg kvitteringer fra bilverksted angående skifte av toppakning,. dette er iflg kvitteringsdato gjort for mindre enn et års tid siden.

Etter å ha hatt bilen litt over en uke så jeg at ekspansjonstanken til frostvæsken var på "minimumsnivå streken". Denne var på max streken når jeg kjøpte bilen. Jeg fylte på med riktig frostvæske til et nivå mellom max og min. Deretter sjekket jeg oljenivået som var veldig lavt. Denne var som frostvæsken på et tilfredstillende nivå ved kjøp. Gikk da direkte til innkjøp av motorolje Helsyntetisk 5w 40 som det er brukt fra før på bilen. jeg fylte nok for fort på og oljenivået etter en stund iflg peilepinnen var litt over max-merket. lot bilen stå over natten, sjekket oljen som var på et normalt nivå. (Jekket bilen opp slik at den sto rett) kjørte en liten tur for så å merke at det veltet hvit røyk ut av eksospotten. røykla nesten kvartalet..huff.. Jeg syns det luktet motorolje og svidd gummi av avgassen.

Tør ikke å kjøre bilen nå. Spørsmålet mitt er: Hvis det er fylt for mye olje, kan jeg bare tappe det overflødige ut og eliminere problemet? Eller med tanke på at den åpenbart lekker olje og kjølevæske; kan det være "O-ringen" som er porøs?/Toppakning? Har hørt at på disse bilene så kan "o-ringen" bli veldig utsatt under toppakningsbytte.

 Hva skal jeg gjøre? evt pris på slikt? Gå til innkjøp av en Haynes bok og prøve å fikse det selv? eller er dette ikke noe for mannen i gata? Har kjøpt bilen av forhandler som selger den privat for kunde.(Selges som den står) Skal jeg evt forhøre meg med de, eller høre med verkstedet ang. evt. garanti og slikt?


Svar:
Oljenivå over max er ikke bra det kan skje at olje presses inn i åndingsslangen å bli med inn i forbrenningen.Da blir det røyklegging i nabolaget,og du tar livet av katalysatoren.Få tappet av overflødig olje og få et verksted til å sjekke om katalysatoren er skadd.Det kan ryke en god stund etter at oljen er tappet ned til max,fordi eksosanlegget er fylt med olje.

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.