Problemer med turbotrykk ved belastning?

Hei problemet mitt er at turbotrykket forsvinner under litt tungt pådrag , som opp en bakke eller under aks. Mistanken min er at det er ventilen på gjenbruks/retur rør fra turbo til innsug som lekker/slipper igjennom litt for tidlig, denne ventilen pluss innsuget på disse motorene blir veldig nedsotet etter hvert. Mitt spørsmål er da om det gjør noe om jeg rett og slett fjerner røret,korker tilkoblingene, og kaster hele møkkaventilen .  
Bil: vw caravelle 2,5 tdi   Modell: 1997   Km stand:  430000

Hilsen
  Rune Madsen


Svar:
Det er sikkert ikke noe bra ide å fjerne noe på motorens originale system. Dersom du har mye nedsoting så kan dette ødelegge for ladetrykksføler av den elektriske typen på den måten at den blir tett. Har du som du nevner en motor som er kjørt 430 000 så er det sikkert en ide å sjekke selve turboen for slitasje og da også kompresjonen på motoren eller dyser. En skikkelig diagnose på et Volkswagen verksted på den elektroniske styringen av dieselinnsprøytingen vil kunne avdekke følere som ikke fungerer og slikt dersom det lar seg gjøre på denne modellen. Kanskje har du en dieselpumpe som ikke gir det den skal når du presser motoren. Hilsen Bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#1 VR 10-01-2008 13:51
Det kan være EGR ventilen (eller noe annet) som lekker ved trykk. Hvis du fjerner/plugger EGR ventilen bør du la solenoiden sitte påkoblet for å unngå at ECU leser feilkode og evt går over i nødprogram (vet ikke om den gjør det ved feilkode på denne ventilen). Motoren vil kanskje ikke få like bra resultater på avgass, men en slipper å kjøre dritt inn i innsuget :-)

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.