peugeot 407- disel partikkelfilte

Hei. Jeg har en 2005 mod. Peugeot 407 med 1,6 l HDI. Bilen har gått ca 68000 km.
Jeg får ofte et motorsymbol i instrumentpanelet når jeg kjører samtidig som det
kommer en melding i radiodisplayet som sier "depolution system faulty". Før dette dukker
opp kan jeg kjenne det på motoren at den rykker litt og ikke går helt optimalt. Jeg har tre ganger
fått lest ut og slettet feilkoder på et ikke merkeverksted. Sist indikerte disse feil på luftmengdemåler
og en turboventil. Når kodene er nullstillt går bilen helt normalt igjen en stund. Jeg har fått vite at
dette kunne skyldes mye sot i partikkelfilteret i eksosen og at "bilen" skal kunne fjerne dette selv
ved en form for regenerering av partikkelfilteret. Jeg ble også fortalt at det er dette som skjer når
kjøleviftene går i mange minutter etter en kort kjøretur hvor motoren ikke har fått normal
arbeidstemperatur og disse viftene normalt ikke skulle gå. Et tips jeg har fått sa at dersom jeg kjører
bilen i jevn hastighet ( 70 - 90 km / t )over en strekning på 40 til 60 km så vil eksostemperaturen bli
så høy at soten brenner opp av seg selv. Sist gang feilmeldingen kom opp forsøkte jeg dette.
Lampen med motorsymbolet lyste under hele turen som var ca 100 km lang. Da jeg kjørte bilen
en kort tur igjen neste dag slukket faktisk lampen når jeg startet bilen for å kjøre hjem igjen etter
en kort stopp i byen. Det er nå noen dager siden dette men jeg synes at jeg kan kjenne litt av den
samme rykkingen som jeg beskrev ovenfor når jeg kjører. Kan det være noe feil med partikkelfilteret
som gjør at det tettes igjen så fort, kan det være at vinterdiesel gjør at motoren soter mer enn om
sommeren eller er det andre ting som kan være med å framkalle dette?



Svar:
Du bør uansett ta en tur til et merkeverksted for å lese av feilkodene.
Du kan ha feil på partikkelfilter eller det mangler tilsettingsvæske. Via diagnoseapparatet
kan man lese av verdier på følere og nullstille når alt er i orden. På alle biler kan man merke på flere
måter at partikkelfilteret regenererer eller er tett.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#4 Irene Pettersen 29-11-2012 10:55
Jeg har kjøpt en brukt Peugeot 407 SW stasjonsvogn, som var kjørt ca. 91000 km, i mai 2012 med 6 mnd. bruktbilgaranti.
Etter at jeg har kjørt ca. 8000 km får jeg samme varsel som er nevnt ovenfor.
Mitt spørsmål er da, skal ikke dette dekkes av bruktbilgaranti en? Jeg får til svar at det ikke dekkes da det er en slitedel i bilen.
#3 Shpend Pepaj 27-02-2011 13:48
Hei, samme problem jeg ogso,bilen har kjort 70000,fikk i fjor i danmark tur problem med eksosrensesyste met "depolution system faulty". neste dag kjore vidre til Norge fikk ikke na problem mer,eter et aar 2011 februar igjen samme problem, jeg bare kjore den dritten Peugeot jeg bli so lei av dette.
#2 Markus Eisinger 07-01-2011 22:56
hei, jeg hadde ogsp akkurat samme problemstilling . partikelfilter kunne ikke renses da og måtte byttes ut for en ny eksemplar. 10000km seinere fikk jeg ny feilmelding. det viste seg altså at det var lekkage på dyse som førte til feil forbrenning, dårlige søtt holdende eksaust osv. ble kostbart til slutt. lurer på om det er en kjent problem.
+1 #1 Finn 04-05-2010 22:56
Hei. Hadde samme problem på min 407 2,0HDI. der viste det seg at dieselfilter var begynt å tette seg. Lampen lyste når motor ble belastet.Fikk for lite drivstoff som igjen ga feil signal til partikkelfilter . Kostet ca. 380,- kr.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.