Patrol- ujevn effekt

Hei. Har en Patrol som ved pådrag har ujevn effekt. På et gir drar den godt og jevnt ut giret, men på det neste giret kan effekten være ujevn oppover registeret. Problemet blir litt verre jo mer gass jeg gir, og slipper jeg opp gassen kommer den seg litt. Den ryker ikke, og den har ikke stygg motorlyd, hverken på tomgang eller under pådrag. Det er ofte slik at den drar best så lenge man ikke trykker gasspedalen lenger ned enn 30%. Kan nesten ligne litt på gamle bensinbiler der motoren "drukner" litt, bortsett fra at det ikke er så markant effekttap og rykninger som de. Har sjekket luftfilter, og det var bra. Skal skifte dieselfilteret når jeg får tak i det, og tenker litt på luftmassemåler, og dens funksjon. Kan det være denne som ikke er i form, eller hva tror du? Bilen er en Patrol 2000 mod 3.0 DI med km 130000


Svar:
Jeg ville nok skiftet dieselfilteret så snart som mulig da dette kan være tett eller det kan være vann i det. Så vil det nok være lurt å få bilen inn til et verksted som har muligheten for å lese av eventuelle feilkoder og sjekke de forskjellige parametere. Da kan man få sjekket ut om luftmassemåler, ladetrykk og andre følere virker som de skal. Luftmassemåler kan fuske og være vanskelig å sjekke for feil igjennom et diagnoseapparat så der bør man koble til et scoop og lese av verdiene. Ladetrykk kan være lavt på grunn av en defekt/tilgriset føler eller på grunn av lekkasjer i ladeluftslanger eller på grunn av en dårlig turbo. EGR ventil er også et problem på de fleste nyere dieselmotorer og bør sjekkes. Alle vakumslanger må kontrolleres. Men som sagt bør du få bilen inn til en diagnosesjekk.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.