Passat 3bg 1.6 tikker.

Heisann, har nå overhalt 1.6en min med gåene stempelfjører. Skiftet, stempelfjører, ventiltettninger, oljefilter, toppakkning, reimer, vannpumpe , å generelt mye annent, ventiler ble slipte og alt ble sjekket før den ble pusslet isammen igjen for og være sikker på at alt er som det skal være, etter og kjørt bilen i 2timer trør jeg godt på, har ca 140, før d kjennes ut som bilen feiltenner, dagen etter lå jeg marke til at ved 3tusen omdreininger er tikkelyden verst å noen punkt etter og tikker d, samt når jeg renner på gir. Rådelager osv var også veldig fine, og ventiler så bra ut og ventilløftere virket som de fungerte som de skulle. Nå skal d sies at den drypper litt fra o-ring på kamaksel, men har etterfullt og lyden forsvinner ikke. Bruker biltema 10w40. Har feilsøkt bilen med diagnose da iløpet av 3uker at d har komt opp 3ganger et motorlys. Egr feilure, katalysator å misfire syl 1 ( denne siste har ikke kommet på alle gångene men kat og egr har ). Nå håper jeg sårt noen kan hjelpe meg, da jeg er lei av og fikse. Dette var bil nr.2 igåren vi overhalte. Kan fastslå at register osv står som d skal og ingenting er endret der. Bilen drikker også 1.1l på milen(mest långkjøring, 10min bykjøring max ), har hørrt fra andre at 0.7 er normalen med alz 1.6 og i en passat.

Svar:
At du "trør" god på ca. 140... Vil det si 140km/t.. så er det direkte meget usunt for en motor som du har skiftet og delvis overhalt. Etter en sånn overhaling må motoren kjøres pent inn på nytt.. mye mer enn 2 timer. Ville vel heller sagt 800/1000 km. Toppakningen skal trekkes til etter denne kjørte antall km. Etter en slik overhaling må bilen kjøres nennsomt inn igjen. Jeg hadde lyst til og si at det verste har skjedd, men jeg håper ikke det. Vil vel også brukt syntetisk 5W40 olje. Ville vel sjekket kamakselagere og alle ventilstyringer om disse går greit inkl. ventilfjærer. Det som burde vært gjort i denne prosessen er og også planslipe toppen. En annen ting er at mange som skal gjøre slike ting selv stresser for og komme i gang.. Har gjort dette noen ganger, men da har jeg latt motoren avkjøle i et døgn før jeg løsner boltene som holder toppen. Om dette gjøres med varm topp så slår den seg garantert.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#3 Tomas Bergh 18-07-2016 12:54
denne motoren slites fort i kamaksellagrene ved denne type havari, og det blir da litt oljetrykkfall ved varm motor og turtall...
#2 Tomas Bergh 18-07-2016 12:36
etter å ha fått motoren full av sot burde oljefilteret byttes en, "andre" gang
#1 Tomas Bergh 18-07-2016 12:35
bytt ut egr ventilen, og eller sjekk vakummslangen fra innsuget og ned at den er på..etter mye oljeforbruk blir egr full av sot og lukker ikke under kjøring...egr på denne bilen er det vanskelig å gjøre ren uten å ødelegge elektronikk inni...

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.