Opel Vivaro-vurderer å kjøpe

Hei

Vi vurderer å kjøpe en Opel Vivaro 1,9 Dti, dette er en 2002 modell og den er gått 55 000. Nå har jeg hørt diverse negativt om den, bl.om girkassen. Har du noen erfaringer med denne bilen ? Er den bra eller ikke ??



Svar:
Jeg har ikke fått noen dårlige inntrykk av Vivaro på mitt verksted, kanskje vi ikke har hatt inne noen "problembiler" ennå! Har hørt at noen har skiftet girkasse på grunn av ulyder men dette fikk ikke bort ulydene, kanskje vanskelig kunde? En annen hadde fått styreenheten for karosseriet ødelagt av Colasøling! Noen slitne opphengskuler og lager men hvem har ikke det etter en god tids bruk? God plass og fin bil spør du meg!!

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#13 Opel virvar 27-11-2017 16:20
Har en vivaro 1,9 DTI. Kjøpte den for 2 måneder siden, og da hadde den kjørt 27x.xxx km. Girkasse byttet ved knappe 200.000 og masse annet utstyr. Ved landeveiskjørse l (bakkete landskap) kom det en smell ifra motoren, og på verksted sa de, at en slange til turboen var gått.
Etter dette verkstedopphold har jeg fått to lys i panelet: >stop< og avladning av batteri. Virker som løs forbindelse en eller annen plass, for noen ganger lyser de og andre ganger blinker de
Er det noen her inne som vet å fortelle noe om det?
-1 #12 Harry Østby 07-11-2012 21:09
:BRA BIL DÅLIG FØRER
#11 Heck 11-10-2012 12:19
er dette bare med manuell gir? hva med 2,5l /m atomat?
er det noen som vet noe om denne atomatkassen?
+1 #10 Kristian Arnt 11-05-2012 11:26
:-) :sad: Møkkabil. Har hatt Opel Vivaro i 3 år og har snart kostet på den halvparten av prisen jeg kjøpte den for (143000) Bilen har gått ca 180000. Nå streiket girkassen.Det er den første bilen jeg har hatt, som girkassen har streiket på.Nå må jeg bare vrake den. Har ikke råd til en ny girkasse.dette er en 2005 mod.Kjøp ikke en Opel Vivaro.De kan skifte navn på bilen til skropel.
#9 Kenneth 15-05-2011 06:39
Problemet med Vivaro er at det egentlig er en Renault.
#8 Espen 14-01-2011 18:48
Har Opel Combo. Virker som girkassene er dårlige på disse også. Samme girkasse som vivaro?
Ihvertfall.. Synkroseringsri ngene i girkassen min er defekte nå. og bilen har gått svimlende 45.000 Det er noe dritt når sånnt skjer. =/
Har også fulgt jevnlig med på vivaro/combo til salgs på finn.no og autodb.no og veeeldig mange har byttet girkasse eller selges med defekt girkasse. Så tror dette er en svakhet på disse bilene.
#7 Terje 15-11-2010 22:28
Har hatt vivaro 1 måneds tid nå, som har gått 140k. Girkassen er fullstendig ubrukelig. Det er nær sagt umulig å få den til å synkronisere på 1. og 2. gir, noe som kan føre til ubehagelige situasjoner i forbindelse med kjøring ut i kryss ol. når giret bare MÅ virke. At motoren fullstendig mangler bunndrag gjør det umulig å benytte "feil" gir, selv under vanlige omstendigheter. Konklusjon, bilen MÅ stoppes helt før kryss og det hjelper å mellomgasse til en viss grad. Å klemme til i en åpen luke som krever nedgiring kan utelukkes i kryss med vivaro. Problemet skyldes oftest feil olje, da mange verksteder benytter en olje som er "for bra" til girkasser. Bruk av olje med slike tilsetninger (GL5 der det skal være GL4) forårsaker slike problemer og skader girkasser permanent da synkroniserings mekansimen rett og slett spises opp av tilsetningene. Konklusjon Bytt aldri girolje på en girkasse om du ikke gjør det selv og vet hva du har på, det skader mer enn det forebygger. Se også http://www.unox.no/web/produktdb.nsf/smouttrekk/3E7434DA7C6C84A1C12577C100357D43?OpenDocument&varme X-Bilmekaniker.
-1 #6 Lars 11-11-2010 14:00
Og det blir nok ikke Opel neste gang jeg skal handle bil, mulig jeg har vært uheldig, TOTALHAVARI på girkasse, diff og alt helt kaputt, 130000km, kostnad= 30000 feil på følere til turbo osv.
Nå er den inne igjen pga lite trekkkraft når kald, var visst luftmengdemåler , så får vi se om de finner noe mer..:-(
Treg når kaldt kan være overføring mellom girkasse og girspak, byttet dette på en annen vivaro og da ble det bedre, var visstnok vaiere? kan jo skjønne at det kan bli trøbbel når kulda setter inn da.
Men har hørt om folk som har hatt 0 problemer utover slitasjedeler så det er i hvertfall viktig å få sjekket bilen grundig før kjøp, skikkelig Naf test må gjøres uansett hvem du handler av, og kanskje helst kjøp hos forhandler, da har du ihvertfall litt garanti osv. OG at bilen har blitt fulgt opp på merkeverksted! De sitter jo ofte på info ang recall osv som blir gjort når bilen er innom til vanlig service i garantitiden, har bilen kun vært på service hos "grøftekanten auto" kan det hende at det er ting som burde vært utbedret som da ikke har blitt fanget opp.( dette gjelder jo forøvrig alle biler)
#5 Gmc 07-04-2010 14:06
Gearkassen er et velkjent problem, både synkronisering og treghet. Se etter slitasjer på hjullager.Slitt e bærekuler, endeledd. Kast i drivaksler, Løse motordeksler, Skader på drivstofftanken som er av plast og ligger lavt, midt under bilen, enomt mye feil med den elektroniske motorstyringsen heten, mange feilkoder som til slutt fører til dyre verkstedsbesøk der de kun reprogrammerer styreenheten, lysende varsellampe for gløding kan indikere alle mulige føler(e) og lade/strøm feil. Slitasje på dørhengsler sidedør, rust på tverr-bjelkene under. Rust på bakaksling. Det eneste positive er et meget lavt drivstofforbruk størrelsen og vekten tatt i betraktning. Sjekk også at interiøret ser godt ut og at innertaket ikke holder på å ramle ned (det er bare å forsøke å trykke opp festeknappene). Konklusjon, styr langt unna denne bilen som forøvrig også har identiske utgaver fra to andre bilprodusenter.
Om de nyeste utgavene er bedre kan jeg ikke si noe om.
#4 Torstein 03-10-2009 02:09
Når det er nevnt, har vi ingen problem med gir på de andre to Vivaroene vi har...

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.