Oljeforbruk 2!!

Hei igjen. Jeg glemte visst en null på kilometerstanden, derfor det så litt rart ut. Det jeg lurte på var om all oljeforbruk ville bli borte om jeg skiftet ventilene og alt som hører med de på verksted? Evnt. hva mer enn ventiler gjør de noe med? Det vil vel koste rundt 3000,- på et merkeverksted?. Det som er, er at ventilene tikker bittelitt når motoren er kald, men dette går bort igjen når motoren er varm (og det er når den er varm at den bruker olje). Ventiltetningene ble riktignok skiftet for 50.000km siden, men problemet er at motoren har gått på blyfri bensin siden da, og motoren er lagd for blybensin. Det står ettertrykkelig i manualen og på bensinlokket. Jeg kjører i øyeblikket på Rød 98 blybensin, men ventiltikkingen er der fremdeles når motoren er kald. Passer forøvrig den olja jeg bruker (Castrol 15w40) til denne motoren noe særlig? Jeg bruker den året rundt. Motoren har hydrauliske ventilløfeter, men som sagt, motoren har gått 310.000km og det eneste som har vært bytta før er ventiltetningene. For 30.000km siden hadde jeg en sylinderlekasjetest for å sjekke om stempelringene var ok, og alle var 97% tette, så oljeforbruket ligger vel i ventilene, right? Når jeg tar av pluggledninghettene så er den nest bortest til venstre alltid svart, mens de andre 3 er helt fine. Hva sier dere?  
Bil: Mitsubishi Galant 2.0   Modell: 1985   Km stand:  310000

Hilsen
  Anders


Svar:
Dersom du har ventiltikking kan det være at du har hydrauliske ventiløftere som er litt tette i oljekanalene eller at de er slitt. Det er mulig at du kan fjerne dette problemet med en skikkelig motorrens ved et bnilverksted i forbindelse med neste oljeskift. Denne olja som du bruker er en tykkere olje og det kan også være en årsak til at du har tikking ved kald motor. Prøver du med en tynnere olje for eksempel 10/40 som er mest vanlig å bruke kan det være at du bruker mer olje, men du kan få mindre tikking, hva er best? Ventiltettninger kan fortsatt være slitte etter 50 000 km men det må også sjekkes om ventilstyringer er slakke eller selve ventilstammen (dette kan et motoroverhalingsverksted som de fleste bilverksteder bruker). Oljeringene/foringer/stempler kan også være med på at motoren bruker olje, men dette er jo sjeldent på de bilene jeg har vært borti. Dersom du skal overhale toppen og fikse på ventilene så vil dersom du forklarer dette med oljeforbruket på ? liter på 1000km bilverkstedet eller de som overhaler toppen måle de nødvendige tingene og skifte ut det som er slitt. Det er vanlig å slipe til ventilseter og ventiler slik at dette er hundre prosent tett ved en slik overhaling og så vil det kanskje være en ide å planslipe toppen. Ventiltetningene blir alltid skiftet ved en toppoverhaling. Dette med pluggledningshettene forsto jeg lite av, men dersom du mener pluggen så kan det hende at det er den sylinderen som bruker olje. OBS denne prisen må du sikkert justere opp noen hakk!! Takk for at du bruker bilinform og velkommen igjen.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.