Når kjørelys tennes,begynner vindusvisker å gå!!

PDFSkriv utE-post

Når kjørelys tennes,begynner vindusvisker å gå!!venstre kjørelys lyser svagt,"når kjørelys er tent,venstre side,fungerer heller ikke blinklys venstre side."når pære tas ut av kjørelys", stopper vindusvisker!Fjernes relee til kjørelys fungerer alt,blinklys,vindusvisker som det skall"! må være feil noen sted. jordnings feil? hvor? har tillhengerfeste på bilen, og det hele skjedde helt plutselig! så nå kjører jeg bare med park og grøftlys. da fungerer alt annet! hva kan dette være???  
Bil: volvo 740tic   Modell: 1986   Km stand:  4000mil

Hilsen
  robin


Svar:
Dette er mat for en dyktig bilelektriker som arbeider på et Volvoverksted der de har alle koblingskjemaer til din bil. Det kan virke som om det har samlet seg vann i et stikk som går ut i motorrommet slik at plussledning eller minusledning som går til kjørelys venstre side gir en styringsimpuls til vindusviskermotoren og samtidig ødelegger for blinklyset. Er det ledninger som har smeltet sammen i forbindelse med kjørelys/blinklys/vindusvisker? Kanskje har du satt inn en feil pære i holderen for kjørelys! Jordingspunkter er også veldig viktig for at alle forbrukere skal virke på en korrekt måte og de mener jeg ligger rett bak instrumentet. Det med tilhengerfestet er litt rart for om bremselys og parklys er kortsluttet så kan dette føre til at motoren kun kan stoppes når lyset slåes av! Nei, her må man frem med alle måleinstrumenter og finne feilen før du får mulkt for feil lysbruk. Ta turen innom Volvoverkstedet og spør, så er det ikke sikkert at det er noe stort problem. Takk for et spennende spørsmål og velkommen igjen til bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren


 
Relaterte artikler:

Kommentarer  

 
0 #1 hai 23-03-2010 01:26
Interessant fenomen. Ettersom alt fungerer når kjørelysreleet er ute er det vel kanskje en grunn for å mistenke det for å være defekt? Noen av disse er utstyrt med dioder og/eller elektronikk som kan ryke. Antar det har virket før og at det ikke er satt inn en feil type rele? Evt. en jordingsfeil? Rustdannelse i karosseripunkte r der jordledninger er koblet til kan lage mange interessante problemer.
Vannteorien som går igjen i flere svar er usansynlig. Rent vann lager ikke kortslutninger. Det kan i verste fall føre til korosjon. Forurenset eller saltvann ville ført til varmgang og brent opp det fuktige punktet. Lukten er ikke til å ta feil av.
Siter
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode