Mitsubishi Colt 1.5 GLX 3 - strømproblemer?

Bilen mistet etterhvert strøm mens jeg kjørte E6 ut av Oslo i godt driv. Merket at vifta gikk dårlig og at viskerne gikk tregt (Dette fikk jeg indikasjoner på et par dager før også, uten at bilen stoppet. Har forøvrig aldri hatt startproblemer). Deretter mistet dashporet gradvis lys, frontlysene dabbet av, og til slutt ville ikke motoren gå, heller ikke nødblinkene (kan ikke huske at ladelampa lyste) Etter et par timer startet den igjen uten problem for bare å gå i et par minutter. Kun strøm til å høre at starteren slo uten å dra rundt. Etter at den hadde stått et par dager, skiftet jeg dynamo (fra bilopphugger). Startet som et skudd. Vifta gikk som et uvær. Kun et par minutter, deretter døde alt sakte ut igjen, på samme måte. Hva skyldes dette? Skulle tro det var en typisk dynamogreie, men, den gang ei...?? Det skal nevnes at et var veldig lite olje på motoren da dette skjedde. Ikke så lite at oljelampa lyste, men det var ikke så mye på pinnen heller. Takker for svar!!!


Svar:
Uansett så må det måles spenning før det skiftes ut deler, men så er jo ikke du en mekaniker heller da! Det er nok lettest å skylde på den stakkars dynamoen ja, men den må jo også ha strøm. Får den ikke nok spenning fra batteriet så vil den heller ikke jobbe. Du må måle med et voltmeter, eller helst bilmekanikeren på bilverkstedet om det er ca 14 volt på batteriet med motor igang og at det er tilsvarende på dynamoens pluss. Måler du for eksempel 10 på batteri og 15 på dynamo så er det brudd i jording eller plussforbindelse fra dynamoen til batteriet. Oljen har ingenting med dette å gjøre! Hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.