mitsubishi 2,5 td- Skifte av topp

Har en L300 92mod som har gått 300000 km. Toppen har sprukket i forkammer 2,3,4 (får trykk i kjølevann, det sprutet ut av radiatorhullet når den gikk på tomgang) spørsmålet er? Jeg har en topp som er til en 92modell 2,5 uten turbo. Kan jeg bruke denne, eneste forskjellen jeg ser er at ventilene på TD toppen står 1,7mm over pakningsflata og at de står 1,3mm under pakningsflata på standard toppen, den eneste forskjellen er vel da at det blir litt mindre kompresjon i sylinderen med det at volumet øker litt! skal prøve uansett, håper han ikke blir helt dau


Svar:
En motor med turbo skal normalt ikke ha mer kompresjon enn en motor uten turbo. Denne motoren har etter mine opplysninger likt kompresjonsforhold så her må forskjellen ligge i utformingen av stempler og forbrenningsrom. I mitt daglige arbeid på bilverkstedet så kan vi ikke prøve oss frem slik som dette på grunn av tid og penger og sånn. Det ser jo ut som om du skal prøve selv om du ikke vet sikkert at dette går bra. I så fall ville det vært kjekt å vite hvordan det gikk.


         Klikk her for å spør bilmekanikeren

         [ Tips en venn om denne saken ]       [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Kommentarer   

#3 Tom V 19-05-2009 02:54
Hvordan kan du finne ut hva kompresjonen er i en motor? Vist du f.eks finne ut sylinder/stempe l diameter kontra slaglengde? Eller må kompresjonstryk ket måles for å gjøre en slik utregning? Måle f.eks volumet i utformingen av toppen osv.
#2 Anders T 23-12-2007 18:25
Kompresjonsforh old er hvor mange ganger luften inni brennkammeret (sylinderen) blir komprimert, i forhold til ikke komprimert luft. Når stempelet går opp inni sylinderen og ventilene i denne sylinderen er lukket, skjer denne kompresjonssykl usen. At forholdet på en bensinmotor er ca 10:1 vil si at luftblandingen inni sylinderen er komprimert 10 ganger mer enn luften på utsiden av luftfilteret. Det vil igjen si at trykket i sylinderen er 9 Atm, altså 9 ganger atmosfæretrykke t som er 1. Og dette er igjen ca lik 9 barA, 10 bar, og ca 130,5psiA og 145psi trykk.
#1 Petter F 13-12-2007 14:03
Hei
Jeg har en oppgave på skolen, der jeg skal skrive om dieselmotorer. Men jeg klarer ikke å finne ut hva kompresjonsforh old er.. :-?
kan du hjelpe meg? :roll:

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.