Jeg har en meget flott Mercedes 300 D 123 1981 modell..km stand189500 !!
Jeg har problemer med vakuumsystemet på bilen og symptomene er som følger. Jeg kan kun låse bildørene en gang. Når jeg skal låse opp en stund etterpå så låses bare førerdøren opp, det er ikke nok vakuum til å få opp de andre dørene. Automatkassen er jo også vakumstyrt og den fungerer veldig fint, men jeg har ved noen få tilfeller merket at jeg må øke turtallet ganske kraftig for å få den til å skifte gear. Hva kan dette problemet være??
Svar: At vakuumsystemet i en slik bil begynner å fuske kan bety flere ting men først av alt ville jeg sjekket om bryteren i førerdøren virker som den skal og at ledninger fra denne ikke er defekte. Hadde det vært hull i vakuumslange så trodde jeg at du skulle hatt problemer begge veier. Girkasse kan være slitt, feiljustert eller du har for lite automatolje. En måling med manometer kan gi et svar på om det er slitasje som er problemet. Er oljen gammel og svart så bør du skifte den.
Til innlegg 1 og 5. UFF dette var flaut.Jeg er ikke senil (tror jeg) men jeg kunne ikke huske at hadde skrevet noe her tidligere. I innlegg 5 komenterer jeg innlegg 1 også viser det seg at jeg selv har skrevet det også.
har hatt flere mb Med samme feil og det er mye rett i det kommentar 1 sier !har mail adr ose_gutten@hotmail hvis du har noen videre spm !har ingen vakum problemer lengre
sjekk vakum slaner som går på justering av frontlys....dra ut av slangen som går inn på lysa bak på og sett i en sku i slange dette for og utelukke lekasje i lyktene ....litt svakt punkt...sjekk slange på fordeling av slanger på dieselpumpe kan vere sprekker i denne fordelinga..
Hei Jeg hadde tidligere samme bil og er kjent med begge problemene du nevner. Det har jo sikkert en lekkasje i vakuumsystemet og det første stedet jeg ville lete er i dørelementene, i alle dørene (litt usikker på førerdøra) sitter det et lite sort element hvor det er koblet til to vakuumslanger. På toppen av elementet er det en gummipakning som sitter rundt et lite stag, (staget går lidere opp til dørlåsene) Disse gummipakninger fikk en sprekk i tur og orden på alle elementene noe som resulterte i at bl.a sentrallåsene ikke virket. Dersom bilen står og går virker kanskje låsene bedre og jeg tror at du kanskje kan se hvilket element som er ødelagt ved å se på hvilken lås som først ikke reagerer nå du har stanset bilen. Jeg hadde en 300TDT og 1983 modell og på den var det også vakuum som gjorde at motoren stanset når jeg skrudde av tenningen, hvis jeg holdt bremsen inne samtidig som jeg skulle skru av motoren hendte det at motoren ikke stanset, jeg hadde da for lavt vakuum. Når det gjelder girkassen byttet jeg den delen som sitter på girkassa der hvor vakuumslangen går innpå. Husker ikke nå hva den het men kanskje det var \"modulator\" (veldig usikker) det som bl.a skjedde for meg var at girolje blir sugd opp og inn i vakuumsystemet, kunne bl.a se rød girolje i den gjennomsiktige slangen ved vakummpumpe, jeg fikk også gir olje inn i bremsekraftforsterkeren og forøvrig inn i storedeler av vakummsystemet. Det er jo kanskje ikke dette problemet du har, men jeg måtte også etterhvert ha høyt turtall før den skiftet gir. Bytte olje og filter er jo sikkert lurt i første omgang, det skal også være mulig å justere noe på den delen jeg nevnte(modullator??) men dette begynner å bli noen år siden så jeg husker ikke sikkert. Lykke til
Kommentarer
Jeg hadde tidligere samme bil og er kjent med begge problemene du nevner. Det har jo sikkert en lekkasje i vakuumsystemet og det første stedet jeg ville lete er i dørelementene, i alle dørene (litt usikker på førerdøra) sitter det et lite sort element hvor det er koblet til to vakuumslanger. På toppen av elementet er det en gummipakning som sitter rundt et lite stag, (staget går lidere opp til dørlåsene) Disse gummipakninger fikk en sprekk i tur og orden på alle elementene noe som resulterte i at bl.a sentrallåsene ikke virket. Dersom bilen står og går virker kanskje låsene bedre og jeg tror at du kanskje kan se hvilket element som er ødelagt ved å se på hvilken lås som først ikke reagerer nå du har stanset bilen. Jeg hadde en 300TDT og 1983 modell og på den var det også vakuum som gjorde at motoren stanset når jeg skrudde av tenningen, hvis jeg holdt bremsen inne samtidig som jeg skulle skru av motoren hendte det at motoren ikke stanset, jeg hadde da for lavt vakuum. Når det gjelder girkassen byttet jeg den delen som sitter på girkassa der hvor vakuumslangen går innpå. Husker ikke nå hva den het men kanskje det var \"modulator\" (veldig usikker) det som bl.a skjedde for meg var at girolje blir sugd opp og inn i vakuumsystemet, kunne bl.a se rød girolje i den gjennomsiktige slangen ved vakummpumpe, jeg fikk også gir olje inn i bremsekraftfors terkeren og forøvrig inn i storedeler av vakummsystemet. Det er jo kanskje ikke dette problemet du har, men jeg måtte også etterhvert ha høyt turtall før den skiftet gir. Bytte olje og filter er jo sikkert lurt i første omgang, det skal også være mulig å justere noe på den delen jeg nevnte(modullat or??) men dette begynner å bli noen år siden så jeg husker ikke sikkert. Lykke til
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.