MB 300TE- ABS/4 matic problem

MB 300TE 4MATIC USA modell 1992 175000 miles

Varsel lampe (trekanten) begynner og lyse under kjøring rett frem, og hydralikksystemet blir aktivert(merker understell blir "stivt" ved sving). Dette kan jeg få deaktivert ved å tråkke på bremsepedal (tenne bremselys), så dukker neste problem opp, du skal bremse ned, men dette lar seg ikke gjøre fordi ABS`en er aktivert, du får rett og slett ikke bremset. Hjulsensorer foran motstand 1 Kohm, og de induserer vekselspenning. Hjulsensor bak 0.76 K ohm og induserer ikke vekselspenning, ny sensor ble byttet motstand 1 k ohm og induksjon tilbake. Systemet virker så bra i ca 4 uker, så skjer plutselig det samme igjen, et godt stykke hjemmefra, for og komme hjem kobler jeg ut styreboksen til 4 matic systemet. ABS lampen begynner da og lyse, og begge systemene blir koblet ut og bilen blir "flyttbar", kommer hjem og måler men finner alt ok, og kobler inn styresentralen igjen og alt fungerer som det skal. Problemet nå er at feilen kommer og går, og jeg kan ikke finne noen logisk sammenheng, så nå kjører jeg med måleinstrumenter i bilen, for og forsøke å få målt mens feilen er til stede, men feilen kan være borte en uke eller 1 dag. Her om dagen måtte min kone bruke bilen og feilen oppstod mens hun var i byen, så hun ringte hjem, og jeg forklarte hvordan hun koblet ut styreboksen for og komme seg hjem, men på veien hjem ved oppbrems slo fortsatt ABS`en inn og hun holdt på og kræsje med en lastebil så hun nekter nå og kjøre denne bilen før feilen er utbedret. Jeg skjønner at grunnen til at dette (feilen) skjer, bør nødvendigvis være at hjulsensorene gir forskjellig signaler på en eller annen måte, men hvorfor? Og hvorfor slår fortsatt ABSèn inn når styresentralen er koblet fysisk fra(4 matic styresentral).(Hun hadde gjort riktig). Har du noen som helst tips, er jeg veldig interessert. Mvh Lars Evensen


Svar:
For det første så må du finne feilkoden som oppstår når det hele slutter å fungere. Mulig at det er en av de andre sensorene eller det kan være andre komponenter som fusker. Det kan også virke som om det er en kortslutning i styreenheter eller i stikk på grunn av en eventuell vannlekkasje og som du kan sjekke ut selv. Prøv å bytte ut overspenningsreleet og sjekke om bremselyskretsen virker. Det er de tingene jeg har hørt om flest ganger angående dette varsellyset.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#16 L, Stavrum 30-07-2011 18:32
De går også å koble ut systemet med Test-spaken på høre side i motorrommet, dette MÅ gjøres ved bremsetest iforbindelse med pkk, ellers vil 4-maticen koble inn
#15 RS 26-11-2009 17:27
Hei.
Har en 3oo te som starter fint, og bakker fint i maks ett minutt. deretter begynner den å jage på turtall, opp til rundt 15oo og ned til nesten stopp. (stopper noen ganger)
Noen ganger gir dette seg en liten stund, men kommer snart tilbake igjen.
Hva kan dette komme av?
+1 #14 Peder 07-10-2009 13:43
1 No error
2 ASD control unit defective
3 Brake light switch defective
4 Front left wheel sensor failure
5 Front right wheel sensor failure
6 Rear wheel sensor failure
7 All wheel sensor failed
8 Magnetic valve or brake light switch failed
+1 #13 arild nørstebø 30-09-2009 15:39
Ja, det skal det være. Derso man kortslutter 1 og 5 ved testkontakt ved batteriet koples alle fire hjul inn.
Det skjer vel og merke bare dersom alle hydralikk-servo er er intakte (i framaksling, fordelerkasse og bakaksling).
#12 Ahs 25-07-2009 18:42
Er det på noen måte mulig å aktivere 4 hjulsdriften manuelt? Ved for eksempel å legge opp egen bryter e.l.?
#11 JP 21-12-2008 03:20
Blink-koder 1-11 gir info om i hvilket område feilen ligger. I Mercedes service manual på 4-matic kobler de til 25 og 35 kontakter til releene og måler verdier mellom forskjellige polene og gjør på den måte en mer grundig analyse på hvor feilen er.. Det er mer tidkrevende, men å kjøpe masse deler å prøve og håpe det er feilen koster også mye. Verksted kommer ofte med konklusjoner som fordelingsgirka sse og differensisal foran uten at det er det. Vær også oppmerksom på at drivaksler foran kan ødelegges når man bytter mansjetter og man mister ut nålelagerene hvis man ikke gjør det riktig.
#10 Ola 30-11-2008 21:55
svar til Dingo : jeg tror du bør gjøre bilen strømløs i ca. 15 min. Da skal den feilmeldingen som troligvis oppstår når du brokoblet 7 og 8 bli borte og systemet virke som før.
#9 Dingo 30-10-2008 22:26
Her var det mange med peiling. Etter tips fra et forum koblet jeg sammen to av stickene(7 og 8 tror jeg) i kontakten som ligger under høyre baksete for å "spare" 4maticen i sommer. Skulle nå koble ut denne tjuvkoblingen, men får nå ikke resetet 4maticen igjen. Har fått tips om at det kan være den Elektronisk styresentralen. Høres dette fornuftig ut? Og har noen eventuellt en slik brukt til salgs? Bilen er en 300 TE 4MATIC 1988.
#8 Lars evensen 11-09-2008 13:24
Fikk formulert meg litt feil angående slukking av 4 matic lampen.
Etter feilkoden er lest ut, må det brokobles mellom pinnene i 30 sekunder før dere tar den bort igjen, da skal systemet være klart til bruk igjen.
Lars
#7 Lars Evensen 11-09-2008 13:16
Hei alle sammen, grunnen til at jeg ikke har skrevet noen komentar videre er at jeg fant feilen, og sendte dette til \"spør mekanikkeren\", og i dag satt jeg bare tilfeldig og trykket på dataen å ser at det er tydligvis mange med 4 matic problem.
Jeg er bilmekanikker av yrke, og har drevet eget verksted i 9 år, går nå sykemeldt (har møtt den berømte veggen), men jeg kan i allefall forsøke å innføre dere litt i 4 maticens verden.Jeg har reparert mange slike systemer, og den vanligste feilen er bremselysbryter en(dette er også den vanligste feilen på W124 m ASD).
Overspenningsreleet, som sitter bak batteriet er også en vanlig feil på alle w124 biler, men dette styrer motorstyring(på bensinbiler),4m atic og abs.Ved brudd i dette releet på 4matic/abs del skal varsellampene begynne å lyse øyeblikkelig bilen er startet og ladingen fra dynamo slår inn, og du vil ikke få lest ut hverken feilkode eller slukket lampen før det er kontakt i releet igjen. På bensin biler er dette releet dobbelt (dvs 2 sikkringer)den ene sikkringen er til motorstyringen, og den andre til 4 matic/abs, mens på dieselbiler er det et enkelt relee(kun 1 sikkring til 4-matic/abs) Disse releene er vanligvis røde på toppen der sikkringene sitter, men jeg har også sett dem sorte. Hvis varselampen lyser er det lureste å lese ut feilcoden, å se om den forteller dere noe. Feilcodene husker jeg ikke i hodet, så de må dere få fra annet hold, men slik leser dere ut feilkoder og nullstiller systemet.Start bilen(dette for å ha høy nok batterispenning , og at alle releer skal ha slått inn. Rett foran batteriet står det et diagnoseuttak, ta av lokket, og brokoble over pin 1(jord) og 5(4-matic) 4 matic lampen inne i bilen vil da lyse sterkere, vent 10 sek koble fra ledningen, lampen vil da slokke i ca 2 sekunder, før den begynner blunke, tell blinkene, så slukker lampen igjen i ca 2 sekunder før den begynner lyse permanenet igjen. disse blinkene er koden 8 blink = feilcode 8.Etter du har lest ut feilcoden brokoble pin 1 og 5 igjen, lampen lyser sterkere i 30 sek, hvis ikke feilen er til stede da,vil lampen slukke og systemet er klar til bruk igjen.Denne prosedyren er lettest å gjøre sammen med 1 annen person, så man klarer å se lampen samtidig som man holder på.Man behøver altså ikke koble fra batteriet i det hele tatt. Resten av systemet er slik:Elektronis k styresentral til 4 matic står bak batteri, og det står 4 matic på den, hjulsensor høyre og venstre foran(stikket på h side står rett ved siden av diagnoseuttaket , og v på utsiden sikkringsboksen )Hjulsensor på 4 matic skal være (hvis jeg ikke husker feil)1200 ohm, og ikke 1000 ohm som det er på vanlig w 124 m Abs.
Hjulsensor bakaksel har stikk under bahsete hs (her husker jeg ikke motstanden, men jeg tror det var 1000 ohm) under bilen sitter hydraulikksyste met m magnetventiler, og gasskule, dette er under dekslet v bensinpumpen. For dere som sliter med at 4maticsystemet slår inn for tidlig f.eks i sving vil jeg anbefale kontroll av hjulsensorer (motstand i disse). Når det gjaldt min egen bil var feilen Stålspon som hadde lagt seg på hjulsensor bak.Denne sitter i kardangen, og leser hastighet på inngående aksel.Når jeg overhalte min bakaksel manglet det et plastikkshims, og ettersom jeg gjorde jobben en helg fikk jeg ikke tak i nytt, så jeg lagde et i stål, dette hadde gått i opplsøning,og sponet samlet seg rundt hjulsensoren(de nne blir jo som en magnet). Har hat ned klokka, og skiftet til riktig shims og skiftet oljen, nå har alt virket som det skal.Et lite tips, ikke begynn å bytte deler før dere har målt og konstantert hva som er feil, det ender som regel opp veldig dyrt, og med dårlig resultat.
Mvh
Lars Evensen

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.