Bilen går jevnt når den er kald, så fort maskinen er varm rykker den, og blaffer litt i eksosen, Den fusker såpass lite at ved gasspådrag merkes ingenting, men når du slakker av, og lunker på ca 2500rpm, husker den litt p.g.a fusk. Lamdasonden har jeg prøvet å rense, hjalp ikke, koblet den i fra, hjalp ikke, Bytta plugger å ledninger, fordeler rotor ser bra ut. Ledningskontakta på modulen inni i fordeleren ser litt svidd ut på den blanke plasten. Please help;-)
Bil: Mazda 626 8 ventiler. elektronisk innj. Modell: 1990 Km stand: 177 000
Hilsen Kjell Arntsen
Svar:
Det kan virke som om du har problemer med fordeleren og tenningssystemet ditt på grunn av det du nevner og at det kanskje kunne hjulpet med en ny tenningsmodul, men det er slett ikke sikkert! Skal du først mistenke en lambdasonde så bør du måle den. Først og fremst må den, dersom den har ha et varmeelement som virker og som får den nødvendige strøm fra releer eller styreenheten. Deretter må det måles om den veksler slik som den skal på spenningen til styreenheten. Den skal ved normal gang og driftsvarm uten at det er andre ting som er defekt variere fra ca 0 til ca 1 volt. Får motoren falsk luft fra lekkasje i innsugingspakninger, vakumslanger vil det av og til rykke og vise feil på lambdasondespenningen. Lekker eksosmanifolden eller eksosen før lambdasonden vil også dette på noen motorer føre til problemer. Kanskje er det en eksos eller innsugventil som lekker slik at kompresjonen uteblir ved varm motor på en sylinder, men da hadde du merket det skikkelig. Ta bilen med til ditt Mazda verksted og få en gjennomgang på motoren eller motorstyringen og kanskje har de svaret på problemet uten å gjøre noe med den i det hele tatt. Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform.
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.