Mazda MX5- Trykk i kjølesysteme

Problembilen er en Mazda MX5 med 190 000km.

Byttet toppakning grunnet olje i kjølevæske, trykk i systemet og hvit eksos. Toppen så helt fin ut, og ble ikke slipt. Etter toppakningsbytte bruker den mye kjølevæske, ca 1 liter pr mil, samt at det er mye trykk i systemet.

Radiator flommer over kraftig ved rusing både på varm og kald motor. Etter kjøring småbobler det i hele systemet selv om temperaturen er normal. Måleapparatet registrerte ikke eksos i kjølevæske, og når vi satte trykk på radiator var det ingen utvendige lekkasjer på/ved motor.

Ryker ikke hvitt, lukter ikke kjølevæske av eksos og det er ikke vann i olje. Tennpluggene ser greie ut, ingen av dem er unormalt rene/vaskede.

To ganger har jeg oppdaget utvendig lekkasje etter kjøring, i område under hovedlykt/innerskjerm der det renner kjølevæske på bakken. Men det er ingen vannførende slanger eller radiator som lekker her, så tror radiatoren har blåst ut vann via ekspansjonstanken. Det er radiator som tømmes, ikke alltid ekspansjonstank. Men som regel er det ingen synlige lekkasjer, vannet bare forsvinner i et forrykende tempo.

På kaldstart kan den noen ganger gå litt harskt (3 sylindre?) de første 10 sekundene, og noen ganger tikker ventilløfterne unormalt mye/høyt på både varm og kald motor. Dette må være sprekk i topplokk?

På forhånd takk for svar.

Svar:
Du har jo funnet feilen selv allerede. Når vi leverer topper inn til overhaling så ber vi nesten alltid om å få trykktestet toppen slik at slike feil oppdages før vi monterer toppen igjen. Å teste om det lekker før vi demonterer toppen så kjører jeg motoren varm og setter så trykk på hver sylinder og ser om det kommer luft ut i ekspansjonstank eller radiator. Se på tennpluggene og sjekk om stempeltopp se unormal rein ut som er et tegn på vannlekkasje.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.