Justere ventiløftere?

Bare en liten tilbakemelding om en opel bilcrosser som hadde tenningsproblemer.. det viste seg at kammen stod alvorlig mange tenner feil når jeg kjørte (og VANT) forrige løp! Ca 5-8 tenner feil faktisk!! Til tross for dette så gikk den overraskende bra, jeg hadde faktisk såpass med kraft at jeg knapt trengte å bruke gassen for å henge med en golf som lå foran meg en liten stund, og hadde kraft nok tl å blåsae noe salig forbi ham på langsiden.. Hvordan dette er mulig, og hvorfor den gikk såpass bra vet jeg ikke, men dæven, nå gleder jeg meg til neste gang :) Så til et sp.mål da, når du ser nedi denne motoren (uten toppdeksel), så ser du ned på noen slags ventilløftere eller noe sånt (kammen er gjemt under dem), disse sitter for stramt ifølge en opel ekspert.. Hvordan stiller jeg dem?  
Bil: Opel Ascona med 1980 Opel Manta motor- 2.0E   Modell:     Km stand:   

Hilsen
  Robert Lund

 
Svar:
Gratulerer med seieren! Og så med www.bilinform.no reklame!!!!? Hydrauliske ventiløftere på denne bilmotoren skal justeres på følgende måte. Juster mutrene til all klaring er borte når løfterne står på det laveste punktet og deretter en omdreining ned slik at ventilløfteren står i senter av arbeidstillingen (når sylinderen 1. står på tenning og syl 4. står og vipper på ventilene). Deretter tar du for deg tenningsrekkefølgen 1, 3, 4, 2. Altså just syl 1. når 4 vipper, just syl 3. når syl 2. vipper, just syl 4. når syl 1. vipper så har du det. Hvordan du fikk så god guff med 5 til 8 tenner kan jeg ikke forklare, det er bare å håpe at det blir bedre guff med korrekt innstilling. Takk for spørsmålet og velkommen igjen.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.