Ikke gnist i pluggene på Volvoen! (2)

Tilbakemelding på svar ang. Volvo 240 uten gnist i pluggene... Det jeg kaller transistor, er nok det du kaller tenningsmodul, en liten svart sak, firkantet, kosta 750,- på Wist her i Trondheim. I fordeleren min finnes det en slags magnetspole under rotoren som skal gi en strømpuls til denne tenningsmodulen. Jeg lurer på om det er denne som var defekt. Jeg kjøpte ny fordeler hos en Volvovraker og satte inn denne, han sa selvfølgelig at den funka. Vet ikke om de hadde testa den, men problemet er der fremdeles, ingen gnist. Alle ledinger og kontakter er målt, de er greie. Jeg har kjøpt nye plugger, coil og denne tenningsmodulen, gått over jordingene og forsikret meg om at de er i orden. Motoren turner når jeg forsøker å starte den, og rotoren i fordeleren går rundt, så da er det vel ikke registerreima, stemmer ikke det?? Er det noe jeg har oversett? Synes jeg har saumfart alt fra pluggene til batteriet... Er det sannsynlig at den brukte fordeleren jeg kjøpte også er defekt? Kan du forklare meg hvordan man måler fordeleren? Det er tre ledninger i samme kontakt, +,- og en i midten merket "o". I og med at fordeleren er det eneste som fremdeles er brukt, er det vel mest sannsynlig at det fremdeles er der feilen ligger, hvis jeg ikke har oversett noe annet??? Vil ellers bare takke for en glimrende tjeneste på nettet, det finnes vel mange av oss som ikke har råd til å sette bilen på verksted når noe kommer i veien, så da er det bra det går an å få noen tips fra dere når man går tom for ideer selv!!  
Bil: Volvo 240 stv. B230A   Modell: 1986   Km stand:  270000

Hilsen
  Øyvind


Svar:
Dette blir ikke lett fordi det virker som om du har prøvd alt! Måten å måle giveren i et elektronisk tenningsanlegg er litt avhengig av hvilken giver du har. Når du sier at det er tre ledninger ut av fordeleren så sier det meg at du har en såkalt hallgiver og da er det ikke en magnetspole i fordeleren. Giveren skal ikke sende annet en en liten signalspenning til tennningsmodulen. De tre ledningene er merket +, 0 og -. + tilfører forsyningsstrøm (12 Volt) og 0 leder spenningsimpulsen til tenningsmodulen og - er felles godsing for de andre ledningene. En grei måte å måle denne på er å sette på en tilsvarende ledning som du kan koble til batteriet slik at + og - får sitt og 0 ligger løs. Koble 0 til et Ohmmeter der den andre enden av ohmmeteret ligger til gods. Når du dreier rundt motoren nå skal du se at det veksler i ohmmeteret når rotorblenderen går ut og inn av selve giveren. Er dette korrekt så må du nok sjekke at alle ledningene på tenningsmodulen får det de skal ha og at colien får 12 volt på + og at det ikke er brudd i fra modul og minus på coilen. Får du det ikke til nå må du få en bilelektriker til å måle spenningsfall i kretsen uansett hvor dyrt det nå er! Takk for spørsmålet og velkommen igjen til bilinform. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Kommentarer   

#2 markus 25-10-2010 17:58
kunne du ha svart på mail så hadde det vert supert!
[email protected]
#1 markus 25-10-2010 17:55
hei!
har en volvo 240 1986 mod med b230 motor og gasser! får ikke noe gnist mellom coil og fordeler lokket! trenger en enkel forklaring på hvor jeg skal se! en kompis av meg som sa jeg skulle sjekke føleren ved sving hjulet så skal få gjort det.. hva mer kan det være?

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.