Golf 3- Radiatorvifte

Hei !

Har en Golf 3 95, som har gått rett over 200.000 km (!). Radiatorvita, som etter det jeg har skjønt skal slå inn rundt 90 grader, begynner ikke. Motor har også gått varm et par ganger. Har skiftet temp. sensor uten at dette hjalp. Måler ingen spenning til vifte når motor er på 90 grader, men har ikke testet å koble vifte til batteri. 

Vet ikke om dette har noen betydning, men vannet i radiatoren var ganske varmt når jeg skiftet sensoren, ca rundt 50 grader. Dette var ca 15 min etter stopp av motor.

Har også sett på sikringen, som på Golf 3 styrer både radiatorvidte og AC, og den virker helt fin.

Svar:
På radiatoren sitter en termostatbryter som skal lukke kontakten mellom rød og rød/hvit eller rød/gul alt etter hvor varm motorens kjølevann er, for at vifta skal starte. Er det denne du har skiftet eller er det føleren til instrumentet? Her kan du sjekke om det er strøm på den røde ledningen, som skal ha strøm alltid (30+). Men det må være nok vann på radiatoren. Når du sier at sikringen virker fin så håper jeg at du har målt om det er strøm til denne, for er det ikke det så må du sjekke videre i sikringsboks, ledninger og mot batteriplussene.

Klikk her for å spør bilmekanikeren 


 

Kommentarer   

#1 Thomas Limmesand 05-12-2008 19:16
Hei. Greia er at bilen viser 100 til 120 grader inne i bilen selv om bilen har fått endel nye ting relevant til akkurat dette, følgende er:

Ny termostat
Vannpumpe
Topp-pakning
Radiatorsensor
Nok frostveske
Oljefilter og ny olje.

Alt dette er byttet/fylt på iløpet av de siste 2-3 månedene. Bilen lekker ikke veske i det hele tatt.

Jeg får varme inn i bilen, og vannet som er på bilen koker ikke, og det burde jo bilen gjøre om man har hatt 110/120 grader på bilen en god stund, dessuten er det kun lunk i bilen når disse gradene blir oppnådd, men kommer gradvis som en enhver normal bil gjør. Vannet/Veska burde jo være kokende varmt på de gradene der, og det er sjekket at vannet/frostves ka blir sirkulert i motoren. Når vifta blir slått på så går temperatur ned til ca. 90, litt under 90 grader om bilen står stille, mens om man kjører bilen og vifta sviver så stopper måleren inne i bilen på ca 100 grader, mens den stiger opp til 110/120 igjen. Bilen er en Golf 3, 93 modell, 90 HK. Jeg har lest at radiatorsensore n skal reagere på en sirka 91/92 grader, denne blir først satt igang når måleren viser 100/105.

Før alt dette skjedde så kjørte jeg sirka 5 KM, gikk inn en plass i 2-3 minutter mens bilen sveiv på tungang, og når jeg kom ut viste den så og si fult, 120/130 grader og det kom ett varsel-lys inne i bilen, og det viste seg å være topp-pakningen, bilen spytta opp vann i beholdern, det gjør den altså ikke nå lenger etter den er bytta.. og jeg har ingen idè om hva det kan komme av.. det er heller ingenting som tyder på at bilen faktisk er så varm, den fungerer helt normalt bortsett fra at målern inne i bilen forteller meg at bilen er 100/120 grader.. og måleren stiger ikke direkte opp til 100/120 gradene heller, det tar gjerne 6-7 KM før den når de temperaturene - Bilen har gått 261 000 for hva det er verdt.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.