Citroen ZX- Bakstilling

Har vært heldig og fått gratis en 93 1.9D ZX som er finfin utenom ett problem. Det sier innimellom klukk klukk som en hønsegård i bakstillingen. Jeg fikk beskjed av verksted at foringene på bakstilling må byttes og at dette er en omfattende sak som krever så mye spesialverktøy at det eneste fornuftige er å kjøpe ny komplett bakstilling. Jeg har gått gjennom Haynes manualen og blir ikke allverdens mye klokere da det mangler bilder av denne operasjonen.

Det jeg lurer på er følgende:

1. Når jeg bytter bakstilling, vil det være mye annet som antagelig går i stykker i prosessen som jeg derfor bør ha anskaffet på forhånd?

2. Jeg har fått tilbud på en brukt bakstilling fra en bil som er gått 163.000 km til kr. 2200,00. Hva er oddsen for at denne ikke er noe bedre enn den jeg har (bilen min er gått 270.000)?

3. Andre stalltips for reparasjonen mottas med takk.

På forhånd hjertelig.
Mvh Nico


Svar:
Citroen er ikke min sterkeste side akkurat men en ting vet jeg og det er at de gangene jeg har skrudd på disse så har det ikke vært lett. Du må få noen bilkyndige til å sjekke den "nye" bakstillingen før du setter den på. Ellers er det viktig å ha skikkelig verktøy og være klar over at noen skruer kan sitte så fast i rust at de brekker. Ha godt med rustløser på skruene eller må de kanskje varmes før de røres.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#7 Frank Fagersand 18-11-2010 04:06
Min har snart rullet 400,000Km har ristet av sei de fleste småproblemer billig i drift og reagerer fin under forbikjøringer, skulle ville koble bort automatiske kjørelys. står mye på tomgang og trenger da ikke lysene, bruker mye en 220V 1500W trafo og trenger da strømmen til den.
#6 darush 14-05-2009 03:40
Hei
hvor mange ventiler bli roykt motoren startere ikke?
#5 Dariush 04-05-2009 20:12
når toppakning øg vantiler bli ødelag øg jeg startere motoren hvordan er lyd
#4 Kjell Ivar mortensen 03-02-2009 00:47
Kommentar til Fred Antonsens negative vinkling av Citroen ovenfor her:

Citroen har høy kvalitet på biler fra 90 tallet og til i dag. Lite rust, lite mekanisk tull, og en ener i WRC rally. Du mener noe helt annet. Du er ikke kompetent til å skrive her Antonsen!!!

Hilsen: Kjell Ivar mortensen
#3 Asbjørn S 15-12-2008 11:53
Å sette inn en bakstilling som er gått 220.000 så ville jeg ha beholdt den du har... disse er en svakhet på ZX,Xsara og peugeot306, det er samme bakstilling på alle 3. så ring rundt å finn en nyere bakstilling fra en Xsara eller 306 som har gått under 150.000km helst mindre. når det gjelder selve jobben så er den lett. Du kobler av bremserørene, håndbrekkvaiere , så setter du 2bukker under den,så går du inn i bilen og løfte opp baksete der finner du 2 muttere på hve side, disse skal av, så går du inn i bagasjen løfter teppet og finner 2 hull i gulvet ett på hver side, det er det 2 muttere også disse skal ut. da er bakstillinga løs..Siden alle mutterne sitter inne i bilen er de ikke rusta fast ;-)
#2 Fred Antonsen 05-12-2008 07:59
Dette er typisk citroen.Den største møkra som er laget.Tenk å lage en bakstilling som er så komplisert at eieren går av med pensjon lenge før tida.
Importøren skulle vert tvunget til å ta tilbake søpla eller reparere den gratis....Det var dagens preken :sad:
#1 Kjetil 04-12-2008 13:46
Hadde tidligere en ZX som også hadde klukke/dunkelyd er i bakstilling når jeg kjørte i humper. Her var problemet at de 2 bakre gummioppheng hvor bakstilling er festet til karrosseriet hadde delt seg. Hos meg enkelt å se når jeg jekket opp karrosseriet på midten bak.
Enkle å skifte og ikke så dyre. Mener jeg kom til festebolten ved å fjerne teppet i bagasjerommet og evt. et plastlokk, husker ikke helt

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.