Bytte motor på Escorten!

Hei! Jeg er blitt en flittig bruker av "spør mekanikeren" og har lært mye! Men en ting jeg ikke kunne finne mens jeg søkte var et motorbytte til tilsvarende motor.. Virker mer interessant å bytte til større motor her tror jeg ;) Problemet mitt: Motoren min har begynt å vise slitasje.. Ca hver 3'dje uke så må jeg etterfylle olje, og da har den brukt 1 - 1 1/2 liter med olje.. Blå røyk kommer med jevne mellomrom ut med eksosen når jeg starter bilen og jeg skulle tro at motoren forbrenner mer olje enn normalt under kjøring.. Har hendt at jeg har peilet oljen, og det ikke har vært en dråpe på pinnen engang.. Slikt skremmer meg, derfor har jeg vurdert reparasjon. Men etter å ha funnet ut at det kan være stempelringene / ventilpakningene, så tror jeg at det ville være billigere å kjøpe en brukt motor på et høggeri.. Fant en motor til 4500, vet riktignok ikke hvor langt den har gått, men er den i fin stand, så ville jeg jo spart mange penger på det.. Tipper at en mekaniker ville tatt over10 lapper for denne jobben uansett.. Saken er den at jeg aldri har løftet ut en motor før, og lurer på om jeg ville klare det.. Har lest praktisk talt ALT om jobben, og det virker ganske "enkelt" .. eneste vanskelige som jeg syns var å skille drivakselen fra girkassa (fremhjulsdrift).. Syns du jeg bør begi meg ut på et slikt.. eh.. "eventyr" ? :] Takker for svar!  
Bil: Ford Escort 1.6i   Modell: 1991   Km stand:  144000

Hilsen
  Stig Aurstad

 
Svar:
Det bør kunne gå greit å skifte motor dersom du har bra løfteverktøy eller en traktor i nærheten. Skal du skifte motor og aldri har gjort noe slikt før er det viktig å sette merkelapper på nærmest alt som demonteres. Da er du ihvertfall sikker på at alt er på rett plass når du skal starte motoren. Skift olje og filter før du starter motoren! Ser ut som om du har lest alt om motorskifte så da trenger jeg sikkert ikke å liste opp alt dette, bare gjør det skikkelig. For å løsne drivakslingene vil det i de fleste tilfeller være nødvendig å løsne navet fra nedre opphengskule eller nedre bærearm slik at det indre leddet kan trekkes ut fra girkassen. Noen ledd er skrudd fast og andre er festet med et innvendig klips som må tvinges ut med et større skrujern eller liknende. "eventyret" kan fort bli mindre hyggelig dersom du gjør noen få feil! Men de skal ikke du gjøre! Bilinform vet at du har veldig lyst til å gå på nærmeste bilverksted å gjøre dette fordi da slipper du å tenke på noe i det hele tatt!! 10 lapper sier du, for å gjøre denne jobben, snakker vi om tusenlapper så må jeg få adressen din!! : ) Takk for spørsmålet og velkommen tilbake til bilinform igjen med spørsmål og tilbakemeldinger. Lykke til!

Klikk her for å spør bilmekanikeren
 

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.