BMW 528iA- høy temp. på kjølevannet

Hei!

Jeg har en BMW 528iA 1997 mod. som er gått 137000Km. Sjekket kjølevæske nivå ved juletider da jeg skulle en tur på fjellet. Alt så bra ut. Noen uker senere så begynte temperaturmåleren i bilen å bevege seg mot rødt. Mens jeg kjørte så beveget den seg tilbake til "normal" posisjon, for deretter å bevege seg mot rødt igjen. Har prøvd å lufte kjølesystemet for mulig luft. Det samme skjer igjen. Kan det være termostaten som er defekt eller kjølepumpen som er defekt. Er det noen måte å finne dette ut på? Hvordan vil du best anbefale lufting av kjølesystemet. Det er en liten ventil jeg kan løsne for å lufte systemet, ved radiatoren.


Svar:
Jeg vet av erfaring at det er et problem å lufte noen av disse motorene. Er det luft så finnes det et par lufteskruer som skal åpnes for å få ut lufta. Noen ganger er dette nok i tillegg til å trykke på slanger i prosessen. Men i andre tilfeller så har jeg hørt at man må sette på tenning, skru varmeapparat på full varme og fyll væske til det renner ut av lufteskruene. Så skal motoren kjøres varm og sjekk at du får god varme i varmeapparatet og ikke rør lufteskruene. Men det er jo mulig at du har en topp eller en toppakning som er defekt, men da vil kjøleveska forsvinne i tillegg. Vannpumpa kan være defekt innvendig eller termostat kan være defekt.

 Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.