Hei
Jeg er utdannet mekaniker men mer mot industri, mange år siden jeg skrudde bil. Men jeg ble spurt om å hjelpe med en
Probl. som føger: En sikring ryker helt uregelmessig( tror den var på 7,5 amp er vertfall byttet til 10 amp, uten no forbedring). Sikringen ryker og varmeapparatet, bensinmåler og temp. måler forsvinner(mulig mere også). Det jeg observerte var at når tmp. måleren virket så var den veldig ustabil, hadde raske bevegelser også helt uregelmessig.
Ok, den er det noe feil med tenkte jeg og fant en kopling midt under innsugsmanifoilen som jeg koplet fra. Jeg fant for ut at tmp. måleren fortsatt fungerte, ja vel??? Vi får prøve tenkte jeg og fant ut at nå ryker ikke sikringen lenger men bilen vil ikke starte når den er varm. Kjører man bilen god og varm å stopper motoren så må du vente i 10-15 min før du får startet. Starteren slår inn og drar motoren men ingen tenning.Tmp. måleren er fortsatt ustabil.
Hva har jeg koplet fra og hva kan feilen være?
Hilsen Vegard
Svar:
Hva det er du har koblet ut er usikkert kjølevanntempmåleren tviler jeg sterkt på at det er. Måleren får tilført +,så sitter det en motstand (ntc/ptc)på motoren som varierer etter tempen den har som regel 1 ledning.(tempføler motor 2 ledn)jorder du den ledningen skal tempgiveren gå til topps.7,5A kurs høres ut som en "lyskurs" instrument,park,baklys osv. Sjekk i instruks
Klikk her for å spør bilmekanikeren
Kommentarer
For noen dager siden så stod et lys på i bilen vår, og vi måtte inn med startkabler.
etter litt om og men startet bilen, og vi kjørte oss en liten tur. Det var kaldt i bilen, og vi skulle skru på varmluften.
Men så viste det seg at verken varmevifta, cd-spiller gikk ann å slå på. Cd-spilleren slår seg på når du setter i tenningen, men etter noen få sekunder slår den seg av som om strømmen har gått.
Jeg har såklart sjekket sikringene om det var synlige brudd på de, men de var like hele.
Noen som vet hva som kan feile el-systemet i bilen min? Eller har noen teorier?:-)
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.