bioetanol E85

Hei, jeg lurer på hva som må til for at en vanlig bensinmotor skal kunne kjøres på bioetanol E85?

Svar:
Du må bygge om en del i bilen slik at du kan kjøre på Bioetanol (E85). Dette er dyrt og vanskelig og bilen bruker i tillegg ca 30% mer drivstoff, men E85 er noen kroner billigere for literen. Hele drivstoffsystemet må bygges om slik at det kan tåle E85 og da mener jeg tanken, pakninger og slanger/rør. Innsprøytingsstyreenheten og tenningen må kunne justere til andre tenningstider og til å gi den rette drivstoff/luftblandingen som etanol krever. Nyere biler som har dette systemet kan også kjøre på vanlig bensin da elektronikken justerer seg etter hvilken drivstofftype som er på tanken (flexifuel vehicle).

Klikk her for å spør bilmekanikeren 

Kommentarer   

#13 Racer 14-07-2009 21:07
Dette er ikke så ekstremt hokus pokus som alle tror... -men for dere med forgasser motor er det et par ting dere bør ta med:
-øk dysestørrelsen med ca 50% (30% har vist seg i flere tilfeller å være alt for lite)
- når man øker dyse størrelsen så mye som dette, må man også øke størrelsen på flotør ventilen.
- I tillegg bør tenningen justeres hvis dette er mulig for å få optimalisert effekten.
- Husk også på at det tradisjonelle blandingsforhol det mellom luft og drivstoff blir litt annet med E-85 kontra bensin...
#12 hmm 27-05-2009 00:33
Regner med at han mener veivakselen, og registerreima han har flytta en tann. Kan godt hende at dette vil hjelpe. Stiller man en tann bakover vil man få tidligere eller seinere åpning og stengning av innsug og eksos, hvilken virkning dette vil ha orker jeg ikke gå mere inn på nå, men det kan nok ha noe med ytelsene på bilen ved kjøring på E85.

Etter å ha lest mye positivt her tror jeg nesten jeg skal prøve å kjøre E85 på bilen min. En sierra DOHC med litt større dyser enn originalt, og noe høyere bensintrykk, Så er nok mulig at det vil bli både mer økonomisk og kanskje litt effekt i tillegg da jeg har komp som jeg regner med er over 11:1
#11 ehh 15-01-2009 00:51
mellomaksel ??? stille 1 tann på mellom aksel?
veldig jeg følger råd fra deg. :-?
#10 ETA NO? 14-09-2008 17:27
JEG HAR SELV BYGGET BILEN MIN OM TIL Å KJØRE PÅ E85 DVS 100% E85. JEG HAR EN AUDI A6 95 MOD 2,0 E MED BOSH MOTRONIC TENNINGS SYSTEM.
OG DVS AT MOTOREN STIILER TENNINGEN TIL DET OPPTIMALE PGA TO BANKESENSORER OG O2 SENSOREN . DETTE TENNING SYSTEMET NOKSÅ LIKT ANDRE TENNINGSYSTEMER . OMBYGGINGEN KOSTET MEG ,, OG HØR NÅ ,, IKKE EN DRIT , KOSTET MEG KANSKJE NOEN KALORIER MED TRYNET I MOTOROMMET MEN DET ER DET . JEG KAN SI DETTE MED TRYGGHET PGA AT NÅ HAR JEG KJØRT CA 1450 MIL MED REN E 85 OG INGEN SKADE SKJEDD , DET ENESTE JEG GJORDE VAR STILL MELLOMAKSLINGEN EN TANN BAK PÅ REG REIMEN (FØD) RESTEN TOK BOSH SEG AV , DET ER FORESSTEN EN ABK FLAUDI MOTOR "FOR DE SPESIELT INNTERESERTE" JEG KAN SI AT JEG HAR SPART MANGE TUSEN PÅ DETTE "INNGREPET"
#9 eta no? 14-09-2008 16:56
leste i ett datablad fra statoil for en tid sidn at bioetanolen "e85" IKKE ER SKADELIG FOR SLANGER OG PAKNINGER .. MEN DEN ALKOHOLEN SOM ER SKADELIG FOR PAKNINGER OG DIV DRIT, DET ER METANOL ALKOHOLEN.
#8 lexn 08-09-2008 04:35
Dette er enkelt, en eletronikkboks er alt som skal til, har selv målt bilen en MB C200 til 1.08 på milen ved normal kjøring, boka til MB antyder 1,3 som normalverdi så intet av skremselspropan gandaen stemmer, heller ingen feil med filtere eller rør,slanger.
#7 bjørn inge sivertsen 28-08-2008 10:04
denne "mekanikeren" trenger en kraftig oppdatering på emnet.. etanol skader ikke gummi.. *m*etantol (tresprit) er noe annet.. dette ble brukt før, og gjærne brukt sammen m etanol.. jeg har kjørt 1 år på ren sprit.. og ikke en slange el pakning viser antydning til noe som helst.. har du insprut, så er d bare å fylle ivei.. øker du kompresjonen til ca 12-13:1 får du til og med en ganske real efektøkning.. da oktantallet på etanol er 105.. m da kan du selvsagt ikke gå tilbake til vanlig bensin igjen.. el hvis du har turbobil, kan du øke trykket når du kjører sprit..
#6 Robert Brinc 24-08-2008 17:45
Det går att köpa ett ombyggnings sätt. Se wwww.fulecat.no
#5 TH 18-06-2008 13:32
e85 koster 8.69
bensin koster 13.69

Har du innsprøytning, kan du som regel fylle 50/50 E85 og bensin uten noen modifikasjoner i det hele tatt. Har du forgasser kan du sette i større dyse(r). innsprøytning må du øke trykket eller kjøpe et kit på internett.

bare fordeler slik jeg ser det med å bruke E85 enten helt eller delvis! MER EFFEKT OG LAVERE KM PRIS!
#4 Flandy 02-06-2008 13:08
Går helt fint å bygge om, så lenge en har inject. selvfølgelig... Har også hørt med forkjellige verksteder rundt om kring, de anbefaler ikke dette pga at det er vanskelig for de å kunne garantere noe som helst, også når det noe de ikke har så stor kjennskap eller erfaring med. Husk at det var verkstedene som først ropte NEEEI da blyet skulle fjærnes i bensinen. "Kommer aldri til å gå bra" det gikk jo helt fint. skal gjøre det snart, fattern har en flex box liggende til en 4 syl, verdt et forsøk, selvom en 8 syl box ødla boardcomp. på bilen hans da :P

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.