Hvordan vet/finner man ut om bilen går på 3 av 4 sylindre ? Når bør man skifte coilen, og hva koster noe slikt? Bør eldre biler helst bruke litt høyere oktan som for eksempel 98 bensin ? Er det mye arbeid å skifte termostaten? Kan du forklare hva dyserens er for noe? Hvor ofte bør en skifte bensinfilteret? Takk for hjelpen.
Svar:
For å finne ut om bilen går på alle sylindrene på en enkel måte så kan man nappe av tennpluggledningene en etter en med egnet tang og se om turtallet forandrer seg likt på alle. På nyere biler bør helst ikke denne metoden benyttes fordi spenningen og strømmen er svært høy. Coilen skiftes ikke ut uten at den er kortsluttet eller sprukket og slipper ut gnister. Eldre biler bør nok helst bruke høyere oktan og noen må ha blytilsetninger. Termostaten er vanligvis ikke no problem å skifte. Dyserens skal løse opp i ureinheter som kan tilstoppe de fine kanalene i forgassere og dyser. Bensinfilter bør nok skiftes hvert annet år eller ca 30 000 kilometer. På noen bensininnsprøytingsbiler skal ikke filteret skiftes før ca 100 000 kilometer. Hilsen Bilinform.
Kommentarer
har en kompis som itj får te å start biln, når han vrir om tenninga, så sjæm bare taklampa og selve instrumentan.. den file itj eller nå.. vi høre bare klikk.
er det start-motoren eller selve tenninga som er ødelagt?
Tkk for raskt svar!
Jeg har en bankelyd i forstillingen på en Saab 9-3. Når jeg kjører over ujenheter, smeller det ganske skarpt og nå jrg kjører langs veien, komme ulyden som gjentatte slag etterhverandre, som en slags kakling, som kommer og blir borte. Når jeg kjører opp mot fartsgrensen, forsvinner den nesten. Er det en foring som har røket?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.