Audi A6- egr-systemet!

Hei, dette er Rune Strand ifra Nord-Norge.

Jeg har en Audi A6,1996 mod, 1.9 TDI, km : 318000 

Jeg har hatt bilen i litt over 1 år nå, og er egentlig godt fornøyd med bilen. Men jeg har et problem med den. 

Jeg kjører i oppover-bakke, ligger i femte giret og har 80 km/t også gir jeg full gass da kommer bilen opp i 100-110, da "kutter bilen. Jeg kjenner det i hele bilen. Han holder da 100-110 helt til jeg enten kommer i nedoverbakke eller girer ned et hakk. Trodde for et år siden at det var turboen det var noe galt med og skiftet da denne. Men problemet er der enda??

Har hatt en til å se litt på dette, som har vært bilmekaniker han demonterte da delvis EGR-systemet på bilen min. Og der så det ikke ut. Han sa at det skulle være skinnende rent inni der, men der var det veldig sotete og mye koks. Denne mekanikeren mente at grunnen til denne feilen kunne være det at det var så ubeskrivelig skittent inni rørene. 

Han tok et eksempel og fortalte det at når vi mennesker har en tett blodåre så må vi opereres/utblokkes. Å han mener da at hvis dette EGR-systemet hadde vært skinnende rent, så hadde jeg vært kvitt problemet!????? 

Har snakket med flere verksmestere, men de vet ikke hva det kan være, så nå spør jeg deg/dere! 

Dette problemet er farlig, hvis man foreksempel  skal ta ei forbikjøring i oppoverbakke. Men jeg har også opplevd samme problemet på slett vei. Har du/dere hørt om dette problemet før?? Mannen som har sett på A6-en min, mener at store deler av EGR-systemet er bare i veien å en plage på mange biler, men siden det er et eu-krav så må det være i bilen!?


Svar:
Jeg har ikke sett et eneste EGR system som ikke er skikkelig sotete ennå verken på bensin eller dieselbiler, selv biler som er lite kjørt er sotete. Feilen kan veldig godt ligge her og bilen kan bli bra dersom du renser opp i dette systemet. Men jeg har også tro på at feilen ligger i luftmassemåler, turbotrykkføler, hull i slanger eller intercooler. Få sjekket systemet med et diagnosesystem som går til din biltype og sjekk alle parametre som kan ha noe innvirkning på dette og sjekk om noen feilkoder har oppstått etter feilen oppstår. 

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#14 eilif 11-04-2017 14:07
Audi 2,7 tdi allroad, 180 hk, slår av motoren, starter å kjøre, alt normalt, så hører jeg lyd elektronisk, glødelampa blinker, mister motor kraft, viste at partikkelfilter tett, tok finger test på eksosrøret, ikke sot der, motorlampa har også lyst til tider. nå skal det sies at bilen har stått i 4mnd. før start, skulle kjøre da begynte disse å blinke, har skiftet glødeplugger, tatt bilen og tint den, alt funker ved å slå av motoren og starte på nytt, den startet ikke før jeg hadde tatt bilen i varmen, men nå går den med disse problemen, noen HJELP
#13 jan tore 1971 20-10-2012 16:43
Har hatt dette problemet på min a6 1.9tdi 97mod, å da var det magnetventilen på dieselpumpa som fusket.
Samme problem har skjedd på en passat og en nyere 1.9tdi hos en på jobben.
#12 AMADIR 06-12-2010 13:26
Samme problem som jeg har. Jeg har byttet luftfilter uten at det hjalp.
Hvor kjøpte du delene?
Hvor sitter denne N75?
+1 #11 Stig 15-09-2010 10:28
Da går min Audi A6 Avant 1,9 TDI som en klokke igjen - etter at jeg byttet ventil N75 (028 906 283 F)! Den kostet kr 555,-. Hadde bestemt meg for at dette var siste forsøk; uaktuelt å kjøpe ny wastegate til seks-sju tusen kroner på en så gammel bil. Vel, nå virker det, men pass på at det sitter to "like" ventiler i bilen; en rett ved luftfilteret og en litt skjult inn mot motroblokken. Her snakker vi om den sistnevnte!
#10 Arild Remseth 22-07-2010 01:32
Innsuget mitt var ikke så jævlig som jeg regna med men pent var det ikke!
N75 ventilen er det som er problemet.
Ladetrykksventi len.. koster 850.- eller deromkring.. skifter den selv på 10 min.
#9 Arild Remseth 08-07-2010 20:02
Hei.
Har akkurat samme problemet selv men jeg har a6 2.5 tdi.. innsugsmanifold en tetter seg pga dritt fra egr systemet så ta av innsugsmanifold en å rengjør denne så skal problemet forsvinne.
#8 stig 26-04-2010 15:13
Oppdatering på denne saken: Jeg har nå skiftet luftfilter, dieselfilter og luftmassemåler. Problemet er det samme fremdeles. Har prøvd å se over slangene, men det er vanskelig å si om noen av dem kan være morkne og suge luft under hard belastning. Usikker på hvor jeg skal fortsette letingen. Noen som vet om ventil N75 kan forårsake slike feil?
#7 stig 16-04-2010 14:20
Har samme problem som Rune Strand. I motbakker mister jeg motorkraften ved ca 100 km/t og må slippe opp på gaspedalen. Dette skjer også på flat vei ved ca 110 km/t i fjerde gir og 125 km/t i femte gir. Jeg har puttet rensemiddel på tanken - trodde først det var problemer med kondensen - men det har foreløpig ikke hatt noen virkning. Skiftet luftfilter forrige uke - ingen forskjell. Prøvde tipset med å koble vekk luftmassemålere n i går kveld, og da ble motoren fullstendig "død". Jeg brukte flere hundre meter på å komme opp i 60 km/t. Neste skritt blir å skifte dieselfilteret, men dette blir jo som å famle i blinde. Er det noen som har FASITEN på dette problemet??
#6 bjørn 27-03-2010 20:25
Har problemer med at bilen kutter selv ved pådrag optil 90-100km. Ta en skikkelig motorrens har jeg blitt anbefalt. Har ikke gjort det enda. Men boch verksteder utfører dette til ca kr 3000,-. Noen andre forslag?
#5 Kai. 29-07-2008 23:56
Hei jeg hadde samme problem på min audi a6 2,5 tdi jeg tok ut luftmengdemåler en og sprayet den skikkelig med startgass.(Det gjør rent) det er 2 stk tynne tråder inni måleren og det kan legge seg en film på di og det gjør at den gir feil singnaler

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.