Audi 80 2,0S - Motortemperatur?

Hei! Takk for glimrende sider! Det begynner å bli kaldere ute og min gamle Audi sliter med å få opp motortemperaturen. Termostaten virker fint for vifta starter når den skal under køkjøring og på tomgang. Jeg har ikke forsket så mye på dette ennå, men har du noen anbefalinger før jeg begynner?


Svar:
Hvordan kan du si at termostaten virker fint? Det sitter en termostatbryter i radiatoren eller deromkring som gjør at kjølevifta starter når motortemperaturen når ca 103 grader som ofte kommer ved småkjøring og tomgang. Selve termostaten som jo skal sørge for at motoren får raskt opp temperaturen og som holder på arbeidstemperaturen skal jo stenge for sirkulasjonen på kjølevannet for at dette skal kunne skje. Når denne blir for slakk og ikke klarer jobben så vil jo ikke temperaturen gå oppover så lenge du kjører normalt. Da vil vannet kjøles av lufta etter hvor fort du kjører! Skift termostat og kom tilbake til oss. God Jul hilsen Bilinform.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#2 Per 09-08-2010 20:19
Hei igjen. Det viser seg at temperaturmåler en er defekt ... Jeg skal bytte den omgående. Er det farlig for motoren at temp.måleren er defekt ?
#1 Quattro73 15-09-2009 05:30
Du kan ikke konstantere med at termostaten er ok ved at kjølevifta starter som den skal. Typisk eksempel på defekt termostaten er at man ikke får motoren helt opp i driftstemeratur (90 grader) under landeveiskjørin g. Kjører man derimot sakte eller i kø så går den opp til normal temp.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.