Ford tilbake på Le Mans i 2016 med nye Ford GT

Ford annonserte i dag at de i 2016 igjen deltar på verdens mest prestisjefylte billøp, 24-timersløpet på Le Mans, med sin nye Ford GT, basert på superbilen med samme navn som kommer i salg neste år.

 

 

 

Løpsbilen ble vist på den berømte Le Mans-banen i Frankrike, der det ble opplyst at Ford GT skal delta i LM GTE Pro-klassen for profesjonelle team og sjåfører.

Både produksjonsbilen og løpsbilen blir lansert i 2016 som en markering av Le Mans-resultatet i 1966, da Ford tok de tre første plassene.

- Da GT40 deltok på Le Mans på 60-tallet ville Henry Ford II bevise at Ford kunne slå utholdenhetsløpenes mest legendariske produsenter, sier Bill Ford, styreformann i Ford Motor Company. - Vi er ekstremt stolte over å ha vunnet dette ikoniske løpet fire ganger på rad, og at den samme innsatsviljen som brakte innovasjonene i den første Ford GT fortsatt gjennomsyrer hele vår virksomhet.

Løpsbilutgaven av Ford GT vil delta i hele 2016-sesongen for FIAs verdensmesterskap i utholdenhetskjøring og i det amerikanske sportsbilmesterskapet TUDOR, der det første løpet er Rolex 24 på Daytona-banen i Florida i januar 2016. De to Ford-teamene vil bli ledet av Felix Sabates i Chip Ganassi Racing. Teamene har som målsetting å stille med fire biler på Le Mans. Navnene på de som skal kjøre bilene blir offentliggjort senere.

Nye Ford GT vil være ledestjernen for den nye Ford Performance Group, en divisjon som skal levere 12 nye høyytelsesmodeller innen 2020. Målsettingen er å utvikle teknologier som raskest mulig kan overføres til hele Fords modellprogram.

Ford erkjenner kundenes ønske om kjøretøy som gir fremragende drivstofføkonomi, ledende teknologier og en overlegen kjøreopplevelse. Fords Performance-program omfatter derfor Ford GT, Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 og Shelby GT350R, Focus ST og Fiesta ST.

Løpsbilen Ford GT har et antall innovasjoner som Ford tror vil gjøre den konkurransekraftig i LM MGT Pro, men i siste instans også overfører teknologier til hver enkelt Ford-modell. Dette inkluderer spissteknologisk aerodynamikk som vil gi minimal luftmotstand og økt stabilitet, avanserte deler i komposittmaterialer med karbonfiber som gir eksepsjonelt stivt understell med lav vekt og effekten og effektiviteten til EcoBoost-teknologien.

- Etterhvert som vi utviklet Ford GT ønsket vi å sikre at dette er en bil som har det som kreves for å returnere Ford til GT-racing, sier Raj Nair, Fords visepresident for global produktutvikling. - Vi tror at Ford GT´s avanserte aerodynamikk, lave vekt og EcoBoost-krefter vil skape en konkurransedyktig løpsbil som igjen kan konkurrere innen global motorsport.

3.5-liters EcoBoost V6-motor, den kraftigste EcoBoost-motoren som hittil er produsert, debuterte i TUDOR United SportsCar Championship i 2014. Siden da har Ford, sammen med CGRFS, tatt totalseire i 12-timersløpet på Sebring og Rolex 24 på Daytona. Ganassi-teamet har også vunnet Daytona 500, Brickyard 400 og Indianapolis 500.

- Vi har vunnet løp og mesterskap, men vi har aldri kjørt Le Mans, sier teameier Chip Ganassi. - Da vi fikk muligheten til å konkurrere med den nye Ford GT på verdens største sportsbilarena, og på 50-årsmarkeringen for en av de mest historiske seirene i motorsportens historie, var svaret på invitasjonen gitt på forhånd.

Kilde:Ford

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.