Opel Combo Eau Rouge

Opel Combo Eau RougeEt morsomt innslag på Opels stand på bilmessen i Paris 2002 ble Combo Eau Rouge. Oppsiktsvekkende design, kraftig drivverk, sporty interiør og et smart konstruert lasterom preger denne konseptbilen. I tråd med Opels motto, "Opel. Fresh thinking ? better cars", har Opels designere og ingeniører brukt sine kreative evner til å skape en sporty "fun-mobile" for racingfans.


Navnet Eau Rouge stammer fra en seksjon på Formula 1-banen i Spa i Belgia. Basis for den racingpregede van'en er Combo-varianten Combo Tour, en familie- og fritidsorientert bil med fem seter, fire dører (inklusive to skyvedører) og bred, delt bakdør. Fra dette utgangspunktet har Opel utviklet en konseptbil som vil føre til raskere puls hos alle van-entusiaster. Som en hyllest til vertene for bilutstillingen, er Combo Eau Rouge dekorert i blått, hvitt og rødt, fargene til det franske flagget - men med den franske kongeblå nyansen erstattet av brilliantblått. Smale hvite linjer fremhever to brede, røde striper som løper langs hele bilsiden.

Opel Combo Eau Rouge

Også karosseriet er endret, og preges av iøynefallende hovedlykter a la Speedster, en bred solskjerm lakkert i bilens farger og med integrert antenne, samt kraftige støtfangere. Utbygde hjulbuer gir plass for OPC alufelger med 215/40 R 17 dekk. Rødlakkerte bremsekaliper foran og bak og sideskjørt understreker det sporty utseende til Combo Eau Rouge. Bakre støtfanger er formet som en diffuser, et hjelpemiddel fra motorsport. Den er plassert godt under bilgulvet og rommer to sentermonterte eksosrør. Designerne har lagt vekt på sporty detaljer også i interiøret.

Opel Combo Eau Rouge

Fører og forsetepassasjer sitter komfortabelt i røde bøtteseter. Det delte baksetet har samme farge. Dørene, sidepanelene og nedre del av cockpit'en er trukket i blå Alcantara. Instrumentpanelet er tatt fra Corsa GSi, men er oppgradert med dekor i aluminium og deksler i nettmønster. Også høyttalerne har fronter i nettmønster. Striper med lys over, på sidene og langs gulvet i lasterommet minner om markeringene som viser veien til nødutgangene i fly.

I taket har Combo Eau Rouge et ekstra rom som ikke kan ses fra utsiden. Rommet er 2,2 m langt, har en kapasitet på 340 liter og kan brukes til å frakte utstyr som snøbrett eller carving-ski. For å gjøre det enkelt å få tak i tingene, er lastegulvet delt i tre individuelle seksjoner som glir på skinner. Takboksen kan nås både via den åpne bakdøren og fra kupéen. Når baksetet er foldet fram, former det, sammen med en nedfellbar takboks, en solid barriere mellom førerhuset og lasterommet. Opels konseptbil får kreftene fra en 1,8 liters firesylindret ECOTEC-motor som yter 92 kW/125 hk, som vi også finner i Opel Corsa GSi. Kombinert med de tidligere nevnte brede dekkene og 17" felger, sørger bred sporvidde og senket karosseri for at kreftene blir overført direkte til veibanen.

Kilde: Opel
 
   [ Tips en venn om denne saken ]      [ Abonner på vårt nyhetsbrev ]

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.