Mazda RX-8

Mazda RX-8To år har gått siden Mazda presenterte konseptbilen RX-EVOLV, Mazda's visjon av fremtidens 4-seters sportsbil. Nå presenterer fabrikken den ferdige produksjonsmodellen, RX-8!

I mellomtiden har Mazda testet reaksjonene på bilutstillinger verden rundt. Responsen har vært entydig og entusiastisk:
Denne sportsbilen med komfortabel plass til 4 voksne mennesker som har enkel adgang gjennom sin geniale dørløsning må settes i produksjon!

Som en ekte sportsbilentusiast har Mazdas president, Mark Fields, heller ikke lagt skjul på at dette er en bil han ønsker å se på veien. I Tokyo kom bekreftelsen: Produksjonen starter i slutten av 2002!
Dermed blir RX-8 nok en milesten i Mazdas lange og stolte historie som produsent av unike sportsbiler, som for eksempel Cosmo Sport, RX-7 og ikke minst verdens mest solgte roadster gjennom tidene, MX-5.



Sportsbil med komfortabel plass til 4 voksne personer.

I tråd med fabrikkens tradisjoner var Mazda fast bestemt på å gi RX-8 en unik design som reflekterer bilens egenart. Markedets oppfatning av en sportsbil tilsier at den skal ha to dører. Men for å komme enkelt inn og ut av baksetene, kreves det 4 dører. Mazda løste problemet ved å skjule bakdørene ved hjelp av en såkalt "free-style" dørløsning, med to dører på hver side som slår mot hverandre uten midtstolpe. Dermed levner eksteriøret ingen tvil om at RX-8 er en fullblods sportsbil, men den har samtidig romslig plass til 4 voksne mennesker i 4 separate, komfortable seter, og med enkel adkomst til alle setene gjennom 4 dører.

Mazda RX-8 har en akselavstand på hele 2,70 meter, noe som i seg selv gir et godt grunnlag for god innvendig plass. I tillegg er den nye RENESIS rotasjonsmotoren vesentlig mindre og lettere enn en konvensjonell motor. Dermed har Mazda kunnet frigjøre overraskende god plass for fører, passasjerer og bagasje, og RX-8 har like god innvendige plass som mange tradisjonelle sporty sedaner. Spesielt er plassen i baksetene overbevisende, med god takhøyde og plass til å strekke bena.

Materialvalget i den romslige kupeen, med utstrakt bruk av nye, high-tech materialer skaper en lun og sporty atmosfære, og understreker samtidig bilens sportslige karakter.
En elegant og frekk to-tone kombinasjon av sort og bilens eksteriørfarge er benyttet i seter og trekk.
Dashbordet er kompakt slik det skal være i en sportsbil, og Mazda har gjort utstrakt bruk av aluminium-dekor på instrument- og girkonsoll. Utvalgte steder i interiøret, som girspak, nakkestøtter og dørtersklenes aluminiumslister, er dekorert med et motiv som symboliserer den unike RENESIS-motoren i Mazda RX-8.

50/50 vektfordeling.
Med en perfekt 50/50 vektfordeling og en lett, men kraftig rotasjonsmotor som yter hele 250 hk, byr RX-8 på kjøreegenskaper og ytelser langt utover det tradisjonelle. RENESIS-motoren er bare 338 mm høy, samme høyde som på girkassen, og fordi den ikke har behov for turbo, er den også lettere enn forrige generasjon rotasjonsmotor fra for eksempel RX-7.
Allerede i RX-7 ligger motorens tyngdepunkt bak forhjulsopphenget. I RX-8 er motoren flyttet enda 60 mm. lenger bakover, og den er dessuten montert 40 mm. lavere. Mazda-ingeniørene har dermed klart å gi RX-8 en ideell 50/50 vektfordeling og et meget lavt tyngdepunkt.
Ved å trekke motoren og girkasse ytterligere bakover har Mazda også redusert lengden på mellomakselen, og denne er nå i ett enkelt stykke, produsert i lett og kraftig karbonfiber.

Høyere effekt, lavere forbruk og mindre utslipp med RENESIS.
Den nye RENESIS rotasjonsmotoren er mer effektiv, bruker mindre bensin, og har et lavere utslipp enn forrige generasjon rotasjonsmotor.
Innsugs- og eksosventiler er flyttet fra toppen av rotasjonskammeret og ned på siden, og dimensjoner og geometri i ventilåpningene er endret. Kombinert med meget presis ventilstyring, har dette gjort det mulig for Mazda å redusere utslipp av skadelige gasser. I stedet for å slippe uforbrente hydrokarboner ut sammen med eksosgassen, blir disse nå ført videre med rotoren til neste forbrenningssyklus for fullstendig forbrenning.
Rotasjonsmotoren har også strukturelle særpreg som gjør at den slipper ut mindre NoX enn konvensjonelle motorer.
Ved å flytte ventilene og endre geometrien har Mazda også oppnådd en mer effektiv fylling av magrere drivstoffblanding i kamrene. Det gir RENESIS-motoren bedre ytelser, den bruker mindre drivstoff og den forurenser langt mindre enn tidligere rotasjonsmotorer, spesielt på tomgang og i lavere turtallsområder. Et særtrekk ved rotasjonsmotoren er at bensinblanding forblir mager også ved høyt turtall og ved høy belastning. Høy kompresjon og nyutviklede ultrapresise innsprøytningsdyser har gjort det mulig å oppnå en tilnærmet perfekt og fullstendig forbrenning over hele motorens turtallsområde.
Mazda RX-8 er i tillegg utstyrt med en nyutviklet katalysator, spesielt tilpasset RENESIS-motoren. Katalysatoren er virksom allerede fra det øyeblikket motoren startes, fordi eksosmanifolden er dobbeltisolert og sikrer at eksosgassen beholder høy temperatur selv om motoren er kald.

Hjuloppheng inspirert av racingteknologi.
Hjulopphenget består av double wishbone med lange støttearmer foran, og multilink bak. Lange armer og stag bidrar til at hjulene beholder en optimal vinkel mot underlaget, selv ved harde og krappe svingmanøvre.
De 18" aluminiumsfelgene er utstyrt med 225/45ZR18 dekk. Tannstangstyring gir både presis og kontrollert styring. En elektronisk servopumpe sørger for at innslaget av servo til enhver tid er optimalt i forhold til kjøreforholdene.

Høyt utviklet sikkerhet.


For å gi Mazda RX-8 den stivheten som kreves i en ekte sportsbil, er hele transmisjonstunellen som løper gjennom bilens midtparti forsterket med en kraftig "ryggrad". Dermed har Mazda også kunnet redusere vekt i selve karosseriet, og denne "ryggraden" bidrar også til sikkerheten i form av forsterket kollisjonssikkerhet.

En tilbaketrukket plassering av motoren gi også fordeler i form av en stor og effektiv deformasjonssone mellom støtfanger og motor. Men RX-8 har også innebygget en meget effektiv beskyttelse ved påkjøring fra siden, til tross for at midtstolpen er fjernet. Dette har Mazda oppnådd ved hjelp av en rekke forsterkninger, som for eksempel en stiv og kraftig bunnplate, den sentrale "ryggraden" som løper over mellomaksel-tunellen, og forsterkninger i dørkarmene som gir samme effektive beskyttelse som en midtstolpe. Bakdørene låses med to låser plassert ved gulv og tak, og bakdørene kan kun åpnes etter at fordørene er åpnet først.

Den aktive sikkerheten ivaretas bl.a. av store 17" ventilerte skivebremser på alle hjul, 4 hjuls ABS og nyutviklet DSC (dymamisk stabilitets kontroll) som registrerer når hjulen begynner å spinne eller gli, og korrigerer ved å justere dreiemomentet og evt. kople inn bremsekrefter etter behov, inntil hjulet ruller normalt igjen.

Spesifikasjoner
 

Kilde:Mazda
 

Dimensjoner 

 

Lengde 

 

4.425 mm 

 

 

 

Bredde 

 

1.770 mm 

 

 

 

Høyde 

 

1.340 mm 

 

 

 

Akselavstand 

 

2.700 mm 

 

 

 

Sporvidde (foran / bak) 

 

1.500 mm / 1.510 mm 

 

Motor 

 

Type 

 

Vannavkjølt rotasjonsmotor, 2 rotorer 

 

Gearkasse 

 

Type 

 

6 trinn manuell 

 

Hjuloppheng 

 

Foran / bak 

 

Double wishbone / Multilink 

 

Bremser 

 

Foran / bak 

 

Ventilerte skiver 

 

Felger 

 

Foran / bak 

 

18x8JJ Aluminium 

 

Dekk Foran / bak 

 

225/45 R18

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.