Her er helt nye ŠKODA KODIAQ

Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. KODIAQ er den første modellen i ŠKODAs nye SUV-satsning og vil være på markedet i mars/april 2017. -Med KODIAQ staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første store SUV går vi inn i et nytt segment for merket – og når dermed nye kundegrupper, sier direktør for ŠKODA i Norge, Kai Robert Solheim.

KODIAQ er en all-rounder, og passer like godt på parkeringsplassen utenfor kontoret som på vei til hytta. Ved å overføre ŠKODAs nye formspråk til SUV-segmentet har bilen fått et design som reflekterer bilens varierte bruksområder. Kombinasjonen av elegante linjer, sportslige detaljer og robusthet bidrar til å gjøre KODIAQ unik.

Bilen er basert på konsernets MQB-B plattform, og dette bidrar til å holde vekten nede til tross for bilens imponerende størrelse.

Mulighet for syv seter
ŠKODA er kjent for å levere praktiske løsninger som imponerer de fleste, og KODIAQ er intet unntak. Til tross for at bilen kun er 4 centimeter lengre enn Octavia er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er. Baksetene kan også flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger – løsninger som sikrer full fleksibilitet. Det vil også være mulig å bestille KODIAQ med en tredje seterad, og SUV-en er dermed ŠKODAs første syvseter.

Bagasjerommet til femseters-versjonen måler imponerende 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan disse legges ned i en 60:40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes til 2065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. KODIAQ kan også leveres med elektrisk åpning av bakluken som kan styres ved hjelp av en fotbevegelse.Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

ŠKODAs slagord ”Simply Clever” er naturligvis inkorporert i utviklingen av KODIAQ. ŠKODA skal alltid levere ekstra mye ”bil for pengene”, og praktiske og enkle løsninger som gjør hverdagen lettere er noe av det merket er kjent for. For KODIAQs del betyr det blant annet det nye dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker. Totalt sett har nye ŠKODA KODIAQ mer enn 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.



Ledende infotainment-system og helt ny connectivity funksjonalitet
ŠKODA KODIAQ kan tilbys med en helt ny funksjonalitet, som innebærer at bilen alltid kan være online, noe som således tilfører KODIAQ en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning. Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil f.eks Google Street View være tilgjengelig.

KODIAQ vil som første ŠKODA modell kan bestilles med «emergency call» systemet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og derigjennom kobles til en internasjonal alarmsentral.

Flere nye assistentsystemer

Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. En del av disse vil bli levert som standardutstyr, mens andre vil være tilgjengelig som ekstrautstyr – enten separat eller som en del av en pakke.

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen. En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

Flere valg for drivverk

Med fem forskjellige motoralternativer bør alle finne noe som passer deres behov. KODIAQ vil bli levert med to forskjellige TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Motorene har slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter. Alle motorene er turboladede og leveres med Stop-Start, gjenvinning av bremseenergi og effektiv temperaturkontroll. Dette bidrar til å holde forbruket lavt samtidig som man har nok krefter tilgjengelig.

-Vi er meget godt fornøyde med motoralternativene og det brede 4x4 utvalget KODIAQ leveres med, fortsetter direktør i ŠKODA Norge, Kai Robert Solheim.

Det vil være en rekke forskjellige muligheter når det kommer til drivverk – avhengig av motorisering leveres KODIAQ med 6-trinns manuell eller DSG automatgir med seks eller syv trinn. Dette blir første gang den syvtrinns DSG-girkassen blir levert i en ŠKODA.

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift. 1,4-literen med 150 hestekrefter og firehjulsdrift kan leveres 6-trinns manuell eller 6-trinns DSG, mens den forhjulsdrevne varianten leveres med 6-trinns DSG. Innstegsmodellen med dieselmotor leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns DSG i kombinasjon med firehjulsdrift, og den forhjulsdrevne varianten leveres med 7-trinns DSG. Innstegsmodellen med bensinmotor er tilgjengelig med 6-trinns manuell og forhjulsdrift.

To-hjulstrekk
- 1,4 TSI 125 hk manuelt gir
- 1,4 TSI 150 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk DSG

4x4, fire-hjulstrekk
- 1,4 TSI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TSI 180 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk manuelt gir og DSG
- 2,0 TDI 190 hk DSG

ŠKODA KODIAQ lanseres i Norge i mars/april 2017

kilde: ŠKODA

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.