Hei.har en Mitsubishi Carisma GDI 2000-modell 1,8 l km stand 230000. Det har pepet i viftereima en stund.Har aldri hatt lade/strømproblemer. Startet så bilen en ettermiddag sist uke, kjørte 5 minutter, radioen sluknet og ladelampe lyste, jeg fikk kjørt pent inn og parkert før motoren sluknet, ble hentet at Falck som fikk startet bilen igjen på vanlig måte og kjørt oppå planet), kjørt til verksted, hvor jeg sa fra at viftereimen var røket (som veihjelpen fra Falck hadde sjekket). På verkstedet måtte det feilsøkes - de fant at årsaken til at reimen røk var at dynamoen 'drar for tungt' rundt. Jeg har fått beskjed om at dynamoen derfor må skiftes, ellers vil bare reimen ryke igjen. Jeg skjønner ikke så mye av dette - vet bare at det aldri var ladeproblemer selv om jeg (dessverre) kjørte rundt med innimellom hylende viftereim. Mvh Synnøve

Svar:
Viftereima er forbruksvare, en enhet man bør sjekke fra tid til annen. Om en ser sprekk, brist i denne så er tiden moden for snart bytte. At dynamoen drar for tungt kan være av mekanisk årsak at eksempel lagre er slitt eller at lageret har skåret seg. At vitereima hyler er årsak at den ofte er for slakk ob det er reim av kilereimstypen. Moderne biler har ofte reim som er flat med flere små kilespor.
Klikk her for å spør bilmekanikeren

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.