×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Passat og oljeforbruk

  • JaneG
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 7 måneder dager siden #4712 av JaneG
Passat og oljeforbruk opprettet av JaneG
Hei, har en Paasat 200 1,6 bensin. KM stand er 209 000. Den har nå begynt å bruke relativt mye olje, ca 2 liter på 80 mil. Ingen lekkasje å se. Har tatt en kompresjonstest på merkeverksted som topp resultat, svinger mellom 12,9 og 13,0 på 4 sylindre. Ingen utpreget blå røyk fra eksos, men av og til synes jeg å kunne lukte varm olje.

Har hatt problem med at motoren stopper på tomgang, skiftet åndeslangen og ble da bedre.

Ganske nylig, for ca. 1 500 km siden, mistet jeg trekkraften, virket som om den bare gikk på 3 sylindre. Merkeverksted igjen og alle 4 plugger var nedsotet. Nye plugger og bilen gikk OK. Men pluggene blir jo sotet av en grunn for fet blanding? Hadde håpet å beholde bilen 1-2 år til.
I går takket blinklysene for seg, mulig releet er gått.
Kan det være ventiltetting som svikter? Kan noen av de problemene jeg har hatt i siste halvår på en eller annen måte henge sammen?
Mer
12 år 7 måneder dager siden #4717 av Knut2009
Hei. Ja, hvis den bruker olje så må det jo gå et sted. Når du ikke ser noen utvendig lekkajse, så er det nok ventiltettingene som er slitt. Eksosen blir gjerne mer blåaktig og den lukter mer brent olje. Når pluggene blir sotete så er det klart at den forbrenner olje og da er det ventiltettingene. På bilrekvisita butikker kan du få tak i et stoff som tetter oljelekkasjer, men om det vil fungere i ditt tilfelle vet jeg ikke. Merkeverksted er dyrt så hvis du spør noen andre så blir det sikkert ikke så dyrt å bytte tettingene.
Moderator: Eazy
Tid til å lage siden: 0.082 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.