×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Ulyd fra kompressor

Mer
14 år 7 måneder dager siden #3315 av Arne67
Har en MB CLK230 kompressor.

Det er en ulyd fra kompressoren. En hvinende lyd omtrent tilsvarende den klassiske lyden fra en løs eller slitt viftereim eller drivreim. Lyden forsvinner som regel brått på et eller annet punkt i løpet av en kraftig turtallsøkning når jeg f.eks. tar en kick-down og trør skikkelig til. Hvis/når lyden forsvinner, så kommer den heller ikke tilbake igjen selv om jeg roer ned motoren og f.eks. lar den putre på tomgang. Den kommer aldri igjen før neste gang motoren startes etter å ha vært stoppa. Hele problemstillingen er egentlig ganske lik den man har med en vanlig hylende viftereim. Og jeg har ofte tenkt at det kan være en liten reim inni kompressoren der som er slitt eller slakk eller noe.

Problemet oppsto første gang noen dager etter en garantirep. hvor de skiftet noen kjente problemdeler i forbindelse med at en luftmengdemåler hele tida tok kvelden p.g.a oljedamp?! BOS insisterer på at denne rep'en ikke har noen sammenheng med ulyden i kompressoren. Men både luftmengdemåleren og kompressoren har vel definitivt noe å gjøre med lufta og mengden luft som presses inn i motoren i varierende mengder og med varierende trøkk???

I flg. BOS så har det lite eller ingenting for seg å åpne opp og gjøre noe 'skruing' inni selve kompressoren. De anbefaler heller å skifte hele, og det koster ca 25K inkl. arbeid. Mye peng det! De sier også at det ikke er noen sammenheng med skrifting av den nevnte luftmengdemåleren

Så mitt spørsmål er: Hva finnes egentlig inne i kompressoren av deler som evt. kan være årsaken til selve ulyden, og kan man altså ikke evt. skifte slike ting noe som helst inni der? Det er jo bevegelige deler inne der regner jeg med, og kanskje også noe som evt. må har litt grease/olje eller smøring på en eller annen måte?

Og, finnes det verksteder som overhaler slike kompressorer, evt. noen som driver med byttekompressoer tilsvarende ideen med byttedynamoer, byttestartmotorer osv.
Mer
14 år 7 måneder dager siden #3336 av Bilmekanikeren
;) i en komressor finnes jo lagre som kan slites. På samme måte som turbo er det vanskelig å overhale på grunn av små klaringer og store krav til nøyaktighet. Men jeg er sikker på at det finnes de som kan dette og tar du kontakt med et firma som overhaler turbo så vet de hvor. Men ulyder som dette kan også komme fra løpehjul for registerreim, kilereim eller dynamo. :dry:
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.149 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.