- Innlegg: 5
- Mottatte takk 0
difrensial
- 88lollipop
- Emneforfatter
- Avlogget
- New Member
Mindre
Mer
18 år 2 måneder dager siden #291
av 88lollipop
difrensial opprettet av 88lollipop
jeg har en mazda 323 stv med fulltime 4x4, jeg har difrensialsperre, men det er ingen som tror på meg.
de påstår det er difrensialbrems. hva er forskjellen på difrensialsperre og difrensialbrems?
er det lurt å kjøre med difrensialsperren innkoplet?
har hørt at drivverket kan bli ødelagt av det.
de påstår det er difrensialbrems. hva er forskjellen på difrensialsperre og difrensialbrems?
er det lurt å kjøre med difrensialsperren innkoplet?
har hørt at drivverket kan bli ødelagt av det.
- Bilmekanikeren
- Avlogget
- Moderator
Mindre
Mer
- Innlegg: 430
- Mottatte takk 0
18 år 1 måned dager siden #326
av Bilmekanikeren
Besvart av Bilmekanikeren i emne differensialbrems og sperre
differensialbrems er en sak som virker slik at når et hjul spinner så låses for eksempel bakakslingen slik at det hjulet som ikke spinner klarer å dra bilen fremover. Om du kaller det sperre eller brems går vel ut på det samme trodde jeg, men er det andre meninger om dette så legger jeg meg flat!! På nyere biler er dette automatisk og kalles gjerne EDS og da vil bremsene eller motoren sørge for at spinning ikke ødelegger for deg opp bakken! Har du mulighet for å koble ut denne så kan du gjerne det, men det skal jo ikke gjøre noe om det er på!
18 år 1 måned dager siden #338
av O.K.
Hei...
jeg driver med Audi Quattroer og har mye erfaring med både fine og dårlige ting med sperre akslinger o.l.
diff brems er som en diff lås i teorien. forskjellen er att en diff brems vil tillatte en viss hastighets forskjel mellom hjulene.. d.v.s. att d ene hjulet f.eks. kan gå dobbelt så fort som d andre før den begynner og overførre efekt til hjulet som ikke spinner. en diff sperre vil låse begge hjulene helt... dette gir en ekstrem fremkomelighet i motsetning til en diff brems men vil og være farlig i svinger... vis begge bak hjulene må gålike fort helle tiden så vil et eller begge hjulene altid spinne i en sving mens dette ikke skjer med diff brems. dette gjør d også enklere og f.eks. rive løs bilen på asfalt vist du skal leke deg... hehe...
d er ikke anbefalt og kjøre med diff sperre fordi du får mye større belasting på akslingene f.eks. i svinger og mye høyere dekk slitasje... anbefaller audi med elektronisk inkobling av sperrene... hehe.
jeg driver med Audi Quattroer og har mye erfaring med både fine og dårlige ting med sperre akslinger o.l.
diff brems er som en diff lås i teorien. forskjellen er att en diff brems vil tillatte en viss hastighets forskjel mellom hjulene.. d.v.s. att d ene hjulet f.eks. kan gå dobbelt så fort som d andre før den begynner og overførre efekt til hjulet som ikke spinner. en diff sperre vil låse begge hjulene helt... dette gir en ekstrem fremkomelighet i motsetning til en diff brems men vil og være farlig i svinger... vis begge bak hjulene må gålike fort helle tiden så vil et eller begge hjulene altid spinne i en sving mens dette ikke skjer med diff brems. dette gjør d også enklere og f.eks. rive løs bilen på asfalt vist du skal leke deg... hehe...
d er ikke anbefalt og kjøre med diff sperre fordi du får mye større belasting på akslingene f.eks. i svinger og mye høyere dekk slitasje... anbefaller audi med elektronisk inkobling av sperrene... hehe.
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.212 sekunder