×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Forstillingsvinkler

Mer
18 år 6 måneder dager siden #151 av Tom Larsen
Hei, jeg sitter med en hjemmeprøve i understell hvor alle hjelpemidler
er tillatt. Slippvinkel, eller skråløpsvinkel heter den vinkelen mellom
hjulenes styreretning og bilens egen. Det er vel denne vinkelen som
bestemmer om bilen er overstyrt eller understyrt? hvilken "kjent"
hjulvinkel påvirker dette sterkest? Og til sist: hva er årsaken til at denne
vinkelen oppstår?
Han spør godt denna læreren...

Mvh Tom

Tom Larsen
Mer
16 år 10 måneder dager siden #918 av Raptor
De eneste vinklene jeg vet om er camber, caster og toe-in vinklene og er alle forstillingsvinklene forstillingen skal justeres etter men noen andre norske fagutrykk/definisjoner kommer ut i fra dette.

Camber
Vinkelen mellom en vertikal linje og linjen som går gjennom hjulets senterlinje når man ser bilen forfra.

Toe-In - Da spisse hjulene innover
Toe-Out - Da spisse hjulene utover

Caster - Er etterslep eller foranstående fjærbensvinkel

Slippvinkel
Når du svinger, styrer forhjulene mer inn i svingen enn de får bilen med på. Forskjellen mellom retningen hjulene styres i og retningen bilen følger, kalles slippvinkel. Blir den for stor, mister hjulet grepet. Det merkes lettest på våt og glatt veibane. Veigrepet kan gjenopprettes ved å svinge mindre, bilen vil da likevel faktisk kunne svinge mer!

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 7 måneder dager siden #1144 av Puffchaos
du får kjøpt billig laser, som du monter på boltene på hver hjul.
laseren vil pipe da du har stil alt riktig, og da bare stramme til.
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.127 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.