×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Usikkerhet ifm bruktbilkjøp

Mer
16 år 9 måneder dager siden #991 av cocazulu
hei,

min samboer og jeg var innom en bruktbilselger på Ensjø i dag og fant en Ford Focus vi likte godt. Vi hadde sett diverse biler fra nevnte selger på finn.no, men kunne ikke huske at bilen vi ble enige om å kjøpe var lagt ut der. Det er snakk om importerte biler fra Tyskland.

Bilen er ført opp på kjøpskontrakt som Ford Focus 1.8TDCI 2006 mod, og skulle ha gått 91000km.
I den forbindelse ble "Type" på kjøpskontrakten fylt ut på vår kopi etter at han hadde kopiert originalen, og fant ut at han hadde glemt å føre det opp. Jeg har ingen anelse om hva som står på selgers kontrakt i dette feltet.

I prisen på 158000,- var det avtalt en reparasjon av en bulk i bakskjerm og omregistreringsavgift.

Det har i ettertid kommet meg for viten at det ikke er omregistreringsavgift på førstegangsregistrerte importbiler, men det er selvsagt ikke ført opp noe i den rubrikken på kontrakten.

I tillegg, ved sjekk på finn.no i kveld, finner jeg samme bil, iallefall bilder av samme bil, lagt ut som en Focus 1.6TDCI, 2006 mod, med 80000km på telleren. Kanskje ikke et "problem" siden annonsert bil tydeligvis har kortere kjørelengde enn "vår" bil, men motorstørrelsen avviker.

Under garantivilkår står det "Solgt med 3 mnd 100% garanti på motor, gear og kardang. Egenandel ved hver reparasjon kr ....." Her ser det ut som han først har skrevet 1000,-, for så å bytte ut 1 med 3, så det kan tolkes som 3000,-, eller om man vil, 13000,-.

Ved gjennomlesing av kontrakten, tenkte vi nok ikke over at annet enn total sum (inkl bl.a. reg.avgift) var fyllt ut, og summen som står nevnt under garantivilkår.

Vi føler oss nå litt i villrede om hva vi har begitt oss ut på, og lurer på hva slags rettigheter vi har dersom det viser seg at bilen har feil opplysninger i forhold til kontrakten og annonsen, evt bilens kjørelengde.

Det gikk vel gjerne litt fort i svingene med dette her, så før etterpåklokskapens vold høvler over meg, hadde det vært fint å vite om noen har noen råd i denne dumskapens forbindelse.

Det skal sies at jeg ikke har snakket med selger etterpå enda, men antar det blir å ta en tur i morgen for å få avklare ett og annet spm. Ingen penger er overført enda og levering er usikkert foreløpig pga reparasjonen, men han mente en ukes tid.

Kanskje en ide å få utført en NAF-test på bilen før handelen er i boks?? Jeg har vel rett til å få gjøre dette før handelen er sluttført?

mvh,
Ronny
Mer
16 år 9 måneder dager siden #995 av Raptor
Jeg er delvis på ferie så derfor noen dager senere svar.
Uansett så må du få klarhet i dine evt. tvil. mht tall, ordlyd etc. før du betaler en eneste krone. Definisjonen av kontrakter kan oppleves individuellt/ulikt og jeg regner med dette er hos en seriøs forhandler og at kontrakten er skrevet på et standarformular.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 9 måneder dager siden #996 av cocazulu
takk for svar, uansett. :)

men, sagaen fortsetter. etter litt kommunisering med Ford, fikk jeg klarhet i at bilen ble registrert første gang 21. juli 2005, og ikke i november 2005, slik selger mener. Det er også helt klart en 1.6 tdci, og ikke en 1.8 tdci slik han reklamerte med, og som står på kontrakten. Dette unnskylder han med var feil, og at han hadde rot i papirene sine.

Det blir også noget usikkert om en bil registrert i juli 2005 kan være en 2006 modell - syns det høres noget spenstig ut? Ford kunne ikke svare på dette, da det var første selger som hadde oversikt over det. Det er klart det er stor forskjell å kjøpe en bil som ville hatt nybilgaranti, slik vi antok den hadde siden den var fra november 2005, og en som nå ikke har det. Sjekket med Ford, og de hadde 2 år uavhengig av hvor den var opprinnelig kjøpt.

Jeg antar han ønsker å bli oppfattet som seriøs, selv om det minner mer og mer om et bakgårdsfirma.

Har bestillt NAF-test på bilen til fredag, og antar det blir å gå videre på å forhandle frem en ny pris dersom det viser seg at den holder stand. Fremdeles ikke betalt selger noe, og det har heller ikke vært et tema fra hans side.

mvh,
Ronny
Mer
16 år 9 måneder dager siden #1001 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Chassinummer
Et hvert bilverksted eller for den sags skyld deleleverandør kan gi deg sikker opplysning om hvilken måned og år bilen er produsert i ut i fra chassinummeret. Biler som er produsert i sept. - oktober eller november har året etter nyttår i samme år som årsmodell. D.v.s er bilen produsert i oktober 2007 så kan det godt være en 2008 modell. Noen bilforhandlere definerer dette ulikt da de ofte går ut i fra registreringsåret på bruktbiler. Dette for at du skal få mindre igjen for innbytte eller at mellomlegget blir større til evt. ny bil.

I ditt tilfelle så har ikke 4 måneders forskjell noe å si egentlig da selger definerer årsmodell vanligvis på hele år. Det som er det rare er at Ford ikke kunne svare på dette der nettopp chassinummer gjengir dette på datablad/oversikt. En annen ting er jo at forrige eiers vognkort sier jo også noe om registreringsdato. Er fimaet, selger helt bak mål eller? At bilen har mindre motovolum gir jo også en helt annen pris.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 9 måneder dager siden #1003 av cocazulu
Ok, så siden bilen ble produsert 8. juli 2005 og registrert 2 uker etter dette, kan den ikke regnes som en 2006-modell, om jeg forstår deg riktig. Hvor han har fått november 2005 for førstegangs registrering fra, aner jeg ikke, og hva som faktisk står på forrige vognkort, hvordan de nå enn ser ut i Tyskland, har jeg heller ingen oversikt over.

Om han er helt bak mål eller ikke kan nok diskuteres. Ikke for å henge ut noen, men jeg tror nok ikke innehaveren av Carinvest AS får de beste referanser fra meg når og om denne handelen gjennomføres. Er meget spent på hva NAF kommer frem til i morgen, og hva han har tenkt å gjøre med papirrotet sitt ang motorstørrelse, km-stand og de andre tingene.

Man burde selvsagt sett de blinkende varsellampene ganske snart, men ble litt blendet der et øyeblikk, så vi får prøve å få det beste utav dette.
Mer
16 år 9 måneder dager siden #1004 av Raptor
Ville latt vasellampene lyse forlengs. Forstår det dithen at bilen er importert fra Tyskland. I disse papirer skal det følge med opplysninger angående registrering/årsmodell etc. For at bilen i det hele tatt skal få norske skilter så må det fremvises tekniske/data fakta på dette området. Dette for at bilen ikke er rappa/stjålet og sendt hit. Chassinummeret er nøkkelen til det meste.
Akkurat her må du sjekke mer. Vedr. kilometer på speedometer kan det påvises om dette er riktig. Flere biltyper har 2 tellere som skal gå parallellt. Den ene er synlig og det er den de ofte fikler med. Den andre er ofte kryptisk lukket slik at bare merkeverksteder mm. kan spore om det er ulike intervaller her. Angående papirer så er dette ikke noe problem å få fakset disse fra Tyskland fra der bilen er registrert første gang. Serviceheftet skal jo også fortelle endel. Du kan også sjekke om ditt bilfirma har klagesaker fra før på ditt steds Forbrukerkontor..

I et såpass stort rot der det forligger allerede mistanker om snusk så ville jeg droppet dette. Det finnes masse biler der ute med riktig info/data, riktig pris osv.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.138 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.