×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Tips søkes - eksamen vg2 kjøretøy

Mer
13 år 10 måneder dager siden #3859 av fødtibil
Det har seg slik at jeg skal opp i eksamen i VG2 Kjøretøy om kun noen få dager. Og i den annledning oppsøker jeg dette forumet i håp om å få noen tips / triks av dere som har hold på med bil i noen år. samt kunne stille noen spørsmål ettersom det er noe jeg lurer på

Jeg er litt usikker på oppgave 1-2-3-5 og 6

Jeg sliter spessielt med oppgave 6 hvor du skal Regn ut utvekslingsforholdet på 1 og 4 gir.


Nedenfor ser dere noen av de oppgavene som er årets eksamens oppgaver. ( For Bergen, hordaland ) Legger ut alle oppgavene i tilfelle dere ønsker å se hvilken oppgaver vi ungdommer får for tiden :)

Oppgave 1: Motor
Du skal demontere topplokket på en tildelt motor.
Når topplokket er demontert skal du kontrollmåle motorblokk og topplokk for eventuell skjevhet
Du skal også foreta en visuell kontroll av ventiler og ventilsete uten å demontere ventilene fra topplokket

Oppgave 2 : Motor

Skifte registerreim.
Når reimen er demontert skal du også vurdere tilstanden til løpehjul, strammehjul og vannpumpe før ny reim blir montert på




Oppgave 3 : Motorstyring

Du skal finne følgende komponenter og forklare hvordan du feilsøker på de angitte komponentene.

Bankeføler, Kamakselgiver, veivakselgiver og kjøleveske temperaturmåler
Etter at du har fulgt prosedyrene på autodata ( pc program ) skal du gjøre rede for hvilken verdier du får ut på de forskjellige følerne

Oppgave 4 : Elektro
Du skal koble opp et hjelpelysanlegg med relè, bryter og siktring
Du skal forklare og begrunne valg av sikrings størrelse , ledningstverrsnitt, type koblinger og hvordan en kobler og hvorfor.



Oppgave 5 : Elektro

Du skal måle ut ladesystemet på en tildelt bil.
Finn data på lade spenning, og sammenligne data med målt data
Vis utmåling av spenningsfall i kretsen, både på pluss og minus side
Du skal også forklare den skrittvise utmålingen og notere data på egent ark, med beskrivelse av utmålingen

Husk HMS regler, hvilkent utstyr burde du benytte ?


Oppgave 6 : Drivverk

Du skal demontere en valgt girkasse, forklare oppbyggingen og virkemåte, navngi de ulike komponentene.
Du skal også forklare virkemåten til sperresynkroniseringen samt ulike måter i å forhindre at girkassen går i flere gir samtidig.
Regn ut utvekslingsforholdet på 1 og 4 gir.
Du skal også forklare litt om de ulike feil som kan oppstå, og om de forskjellige måter å måle ut slitasje på de ulike komponentene


Oppgave 7 : Hjulstilling

Du skal foreta en hjulstillingsutmåling på en tildelt bil.
Fortell om de ulike hjulvinklene vi har på denne bilen og beskriv hvordan de skal justeres.
Du skal også forklare oppgavene til de forkjellige hjulvinklene.

Oppgave 8: Drivverk

Du skal demontere / montere en clutch på en bil / modell, deretter skal du forklare virkemåten og oppbyggingen,
Di skal forklare forkjellige overføringsmekanismer inkl. hydraulisk / mekanisk
Du skal også forklare forskjellen på våt / tørrlamell



Takker for alle svar!
Tussen takk
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.095 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.