×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Bensinbruk

Mer
18 år 5 måneder dager siden #204 av olealvin
Bensinbruk opprettet av olealvin
Hei, jeg har et spørsmål om bensinbruk. Si at jeg har en lang nedoverbakke, bruker bilen minst bensin om jeg setter bilen i fri og triller ned eller om jeg har bilen i eks. 5 gir og triller? :?:
Mer
18 år 4 måneder dager siden #211 av Bilmekanikeren
Besvart av Bilmekanikeren i emne Re: Bensinbruk
Ja de kan ikke være den store forskjell

Skal vel bruke litt mindre i fri

Men de er kanskje en stor bakke ! :)
Mer
18 år 2 måneder dager siden #292 av 88lollipop
Besvart av 88lollipop i emne mulig det men...
men om du setter bilen i fri, så får jo ikke alle bevegelige deler smøring.
så det kan vel neppe være særlig bra å sette bilen i fri, da mener nå jeg det er best å la bilen trille i et gir...
:wink: :o
Mer
18 år 2 måneder dager siden #299 av stian1979
Besvart av stian1979 i emne Re: Bensinbruk
Om bilen står i fri så vil den fortsatt få smøring. Oljepumpa i motoren går så lenge motoren går. Akslingene i gearkassa will fortsatt spinne. så alle delene der får like lite eller mye smøring uansett, eneste forskjel er at tennene på gearene på primær og sekundær akslingen ikke er i inngrep med hværandre. Besinforbruket tror jeg burde være det samme på nyere motorer der allt er kontrolert med elektronik, det er nok være med gamle disler og forgassermotorer. jo høyere rotasjonsfrekvens motoren har jo mere lust vill suges in selv om gass spjeldet er lukket. Dette fører til at mere bensin vil komme ut i venturien. Med dieselbiler diesel pumpa vill fortsatt gå så lenge du har omdreininger på motoren og ikke har stilt den ned med stopp komando.

Har du elektonisk kontrolerte dyser så får ikke motoren mere en hva gaspedalen gir komando om uansett.
Mer
16 år 10 måneder dager siden #844 av Raptor
Besvart av Raptor i emne Dårlig gevinst

Hei, jeg har et spørsmål om bensinbruk. Si at jeg har en lang nedoverbakke, bruker bilen minst bensin om jeg setter bilen i fri og triller ned eller om jeg har bilen i eks. 5 gir og triller? :?:


Bilen bruker nok mindre i frigear, men har du til vane å sette den i fri for hver gang du ser en bakke bare for å spare bensin så lever du farlig om du kjører på vestlandet. Der oppfordres det stadig på toppen av bratte bakker å kjøre i gear - nettopp for å ikke varmkjøre bremser. En gylden regel er om du har manuell gearkasse å kjøre samme gear ned som om du ville kjørt bakken opp.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.141 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.