- Innlegg: 2
- Mottatte takk 0
Kjølevannslampe lyser, finner ikke feilen
13 år 5 måneder dager siden #4127
av khun
Kjølevannslampe lyser, finner ikke feilen opprettet av khun
Hei!
Min Renault Kangoo diesel fra 1998 har plutselig fått permanent varsellampe for kjølevannet. Det merkelig er at det ikke har forsvunnet noe kjølevann på lang tid og jeg ser heller ingen lekkasje i motorrommet.
Kjørte hjem slik i går etter at lampa begynte å lyse, og temperatur og alt virket OK.
Jeg prøvde å lufte systemet i dag. Bilen har to lufteskruer, en ved termostaten og en oppe på radiatoren. Den ved termostaten slapp ut ren kjølevæske uten bobler da jeg skrudde den ut. Da jeg skulle skru den til igjen, virket det som den bare dreide rundt uten å sitte skikkelig. Med fastnøkkelen kunne jeg bare skru og skru, selv om jeg ikke kunne skru den med fingrene. Den virker ikke veldig løs og det kommer ikke noe kjølevæske ut der. Kan ikke helt skjønne at dette kan være problemet?
Da jeg prøvde å lufte på radiatoren, kom det ingenting ut, hverken hørbar luft eller kjølevæske. Tror egentlig det skulle gjort det. Startet motoren også, med radiatoren på lufting uten at noe kom ut. Eller skjer det ikke noe der før termostaten åpner? Jeg var usikker på om jeg turde la motoren gå særlig lenge.
Kan det være noe som har gått tett? Kan det skyldes kulda? Jeg bruker motorvarmer, så det burde vel egentlig ikke fryse så innmari.
Jeg skiftet toppakning selv for et par måneder siden. Fulgte alle oppskrifter i boka om tiltrekkingsmoment osv. Men jeg byttet ikke ut skruene, noe jeg i ettertid har lest at jeg burde ha gjort fordi det er \"strekkskruer\", som i praksis er ment som engangsskruer.
Men hvis det er noe her som ikke er tett, burde jeg ikke merket det på kjølevannsnivået? Og sett spor på motorblokka?
Tips mottaes!
Hilsen
Knut
Min Renault Kangoo diesel fra 1998 har plutselig fått permanent varsellampe for kjølevannet. Det merkelig er at det ikke har forsvunnet noe kjølevann på lang tid og jeg ser heller ingen lekkasje i motorrommet.
Kjørte hjem slik i går etter at lampa begynte å lyse, og temperatur og alt virket OK.
Jeg prøvde å lufte systemet i dag. Bilen har to lufteskruer, en ved termostaten og en oppe på radiatoren. Den ved termostaten slapp ut ren kjølevæske uten bobler da jeg skrudde den ut. Da jeg skulle skru den til igjen, virket det som den bare dreide rundt uten å sitte skikkelig. Med fastnøkkelen kunne jeg bare skru og skru, selv om jeg ikke kunne skru den med fingrene. Den virker ikke veldig løs og det kommer ikke noe kjølevæske ut der. Kan ikke helt skjønne at dette kan være problemet?
Da jeg prøvde å lufte på radiatoren, kom det ingenting ut, hverken hørbar luft eller kjølevæske. Tror egentlig det skulle gjort det. Startet motoren også, med radiatoren på lufting uten at noe kom ut. Eller skjer det ikke noe der før termostaten åpner? Jeg var usikker på om jeg turde la motoren gå særlig lenge.
Kan det være noe som har gått tett? Kan det skyldes kulda? Jeg bruker motorvarmer, så det burde vel egentlig ikke fryse så innmari.
Jeg skiftet toppakning selv for et par måneder siden. Fulgte alle oppskrifter i boka om tiltrekkingsmoment osv. Men jeg byttet ikke ut skruene, noe jeg i ettertid har lest at jeg burde ha gjort fordi det er \"strekkskruer\", som i praksis er ment som engangsskruer.
Men hvis det er noe her som ikke er tett, burde jeg ikke merket det på kjølevannsnivået? Og sett spor på motorblokka?
Tips mottaes!
Hilsen
Knut
13 år 5 måneder dager siden #4130
av try
Besvart av try i emne Sv:Kjølevannslampe lyser, finner ikke feilen
Det som er galt her er nok sensoren til kjølevannet.
Prøv og bytt den så er nok alt i i orden:)
Vedr strekkbolter så kan disse ofte brukes på \"nytt\" vis di ikke er strekt utenfor \"krav\".
Prøv og bytt den så er nok alt i i orden:)
Vedr strekkbolter så kan disse ofte brukes på \"nytt\" vis di ikke er strekt utenfor \"krav\".
13 år 5 måneder dager siden #4132
av khun
Besvart av khun i emne Sv:Kjølevannslampe lyser, finner ikke feilen
Takk, tror du har rett. Etter å ha tenkt på saken fant jeg også ut at denne lampa sannsynligvis kun reagerer på temperatur over en eller annen verdi. Og at det derfor må være feil når den lyser etter nettopp å ha startet opp med en motor som er -15'C!
Temperaturnåla funker, så da er det bare å ignorere lampa inntil videre. Gidder ikke å skifte sensoren før det blir i hvert fall plussgrader.
Hilsen
Knut
Temperaturnåla funker, så da er det bare å ignorere lampa inntil videre. Gidder ikke å skifte sensoren før det blir i hvert fall plussgrader.
Hilsen
Knut
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.108 sekunder